"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bila PM 1 Malaysia macam orang mabuk todi...

hazik



Bila PM 1 Malaysia kesal tentang orang Cina dan India lupa akan sejarah, tertanya pulak saya PM 1 Malaysia ni fahamkah tentang sejarah? Bercakap tentang sejarah, ia punya falsafahnya tersendiri. Saya masih teringat akan kata-kata guru sejarah saya, bahawa orang yang tak tahu akan sejarah seumpama orang yang telah pitam, tak sedar diri dan mungkin telah hilang akal. Biasanya orang yang sedar dari pitam akan bertanya, mengapa aku pitam dan apa puncanya. Begitu juga dengan orang yang baru nak pulih ingatan, akan cuba menyorot kembali apa yang telah berlaku. Itulah hurian mudah tentang sejarah.

Bagi PM 1 Malaysia perspektif sejarah mengikut falsafah BN yang memegang kuasa kini mungkin berbeza dengan apa yang sebenar. BN mungkin terasa bahang sokongan orang Cina dan India selama ini semakin merosot dan sehari demi sehari telah menunjukkan penurunan.


Tak hairan bila Presiden MIC sendiri sedar bahawa sebagai minoriti rakyat Malaysia, orang India tak begitu yakin untuk mengekalkan sokongan terhadap BN. MIC juga yakin bahawa BN yang ditunjangi UMNO semakin lari dari konsep seperti mana Parti Perikatan yang mula diwujudkan dulu.

MCA pula sudah lama sedar akan perkembangan yang kurang sihat berlaku dalam BN. Selain berpandangan serupa dengan MIC, mereka juga sedar bahawa konsep parti perikatan yang diberi jenama baru dalam Barisan Nasional telah hilang. Apa yang diamalkan kini jelas bertentangan dengan konsep perikatan yang sebenarnya.


Jadi untuk PM 1 Malaysia mengulas (selain mengugut) terhadap sokongan orang Cina dan India yang tak mengenangi sejarah, supaya segera sedar. Tetapi dalam masa yang sama mereka sedar bahawa apa yang PM 1 Malaysia cakap, serupa jugaklah dengan orang yang telah pitam mengatakan dia tak pitam. Atau seorang yang telah mabuk todi, perasan dia tak mabuk-mabuk, padahal dia dah langgah (teguk) berbotol-botol dah... 

Tiada ulasan: