"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kit Siang mengalami buta selama lima hari

Bangkit daripada tidur dan mendapati dirinya menjadi buta adalah perkara yang langsung tidak dibayangkan oleh pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

Paling malang, ia berlaku ketika DAP mencatatkan kejayaan terbesarnya pada pilihan raya negeri Sarawak pada 16 April lalu dengan membolot 12 kerusi di DUN yang mempunyai 71 kerusi itu.
Malam sebelumnya, Lim selaku penasihat DAP baru sahaja meraikan kejayaan parti itu bersama rakan-rakannya di Kuching. Beliau kemudiannya pulang ke bilik hotelnya dan membaca berita di internet sehingga jam 2 pagi.

"Saya bangun pada jam 6 pagi dan mendapati mata kiri saya tidak lagi boleh melihat,” katanya dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini.

"... sudah tentu ini pengalaman yang cukup menakutkan. Secara tiba-tiba anda hilang keupayaan melihat sebelah mata, lebih-lebih lagi mata itu adalah mata yang baik, mata kanan saya adalah mata yang malas.”
dap sibu finale wong ho leng
Lim yang sering-kali terkenal mampu berdirikari dan tidak mengharapkan bantuan rakan-rakannya, mengakui ini adalah antara kejadian di mana beliau meminta pertolongan anaknya, Guan Eng, yang juga setiausaha agung DAP dan ketua menteri Pulau Pinang.

"Saya telefonnya. Dia sedang tidur tetapi beliau tahu ada sesuatu yang tidak kena apabila saya menelefonnya. Dalam keadaan separuh sedar, beliau dengan segera berlari (ke bilik saya) dengan pakaian tidurnya,” kata Lim mengimbas kembali kejadian itu.

Jadi buta
Beliau dengan segera dikejarkan ke sebuah klinik pakar mata di Kuching dan diberitahu doktor bahawa Lim diserang “jangkitan yang aggresif” yang telah merebak ke mata kirinya akibat pembedahan membuang katarat pada mata kanannya, sebelum ini.

Menurut Lim, doktor juga memaklumkan kepadanya bahawa jangkitan itu perlu dirawat segera dan beliau diberi dua suntikan ke bola matanya bagi mengurangkan kesan bengkak dan dinasihatkan supaya membatalkan semua programnya.

NONE"Doktor kata jika tidak ada perkembangan, saya perlu menjalani pembedahan dan mereka tidak dapat melakukannya di sana. Jadi saya mengambil penerbangan ke Pulau Pinang pada hari yang sama,” kata Lim.
Kerana terlalu bimbang keadaan matanya tidak akan pulih, Lim akhirnya bersetuju menjalankan pembedahan 'vitrectomy', di mana sebahagian atau semua gel kekaca di bola matanya dikeluarkan.

Selepas dibius dan menjalani pembedahan dua jam, Lim berkata beliau bangkit dan mendapati beliau tidak dapat melihat melalui mata kirinya.

"Lima hari, kegelapan di mata saya yang baik ini. (Apabila berlaku pertama kali di Kuching) saya hanya terperanjat. Saya tidak terfikirkan perkara lain kecuali apa yang yang berlaku kepada saya (jika menjadi buta),” katanya.

Keadaan mata Lim kini beransur pulih sejak beberapa bulan lalu dengan daya pandangan jarak jauh mata kirinya kini lebih baik berbanding mata kanannya.

Beliau bagaimanapun terus mengunakan kacamata hitam - yang dikirimkan dari Amerika Syarikat oleh seorang “penyokong prihatin” - untuk beberapa bulan bagi mengelakkan silau cahaya memberikan tekanan kepada mata kirinya itu.

Lim juga masih tidak boleh membaca akhbar atau bahan bercetak, mahupun membuat SMS di telefon bimbitnya buat masa ini.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: