"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Betul dari sudut politik Umno & PKR, salah dari sudut adab

setisab





Kerajaan Rakyat melihat insiden penangkapan 7 ahli Angkatan Muda Keadilan (AMK) dari dua sudut yang berbeda:

1- Perbuatan mereka benar (tidak salah) dari pandangan politik. Mereka(AMK) adalah anak-anak muda yang baru belajar berpolitik. Cara rempoh dan terjah adalah cara politik murahan yang kerap diamalkan oleh mana-mana individu/puak yang cuba mendapat nama dalam arena masing-masing.

2- Perbuatan mereka silap (tidak tepat) dari sudut adap. Melihat kepada klip video (di sini) dengan jelas menunjukkan mereka dengan sengaja ingin mencari publisiti murahan. Andai mereka benar-benar ikhlas untuk menyampaikan surat kepada Perdana Menteri, mereka tidak wajar menggunakan cara itu, itu cara biadap namanya. Kerajaan Rakyat kurang pasti sejak bila cara biadap dan kurang matang seperti ini mula digemari oleh golongan muda dalam PKR.

Kesimpulan: Justeru mereka atas sifat mereka yang mewakili pertubuhan poliltik (AMK), sementelahan pula politik Malaysia membenarkan cara rempoh dan provokasi seperti itu. Provokasi dalam berpolitik adalah cara yang diamalkan oleh Umno dan amalan itulah yang diikuti oleh PKR. Maka sebenarnya tidak banyak bedanya antara politik Umno dan politik PKR, kedua-duanya membudayakan politik shit

Andai dipandang dari sudut adap dan kematangan poltik, jelas menampakkan kesemua yang ditangkap itu (memang patut ditangkap) kerna tidak matang dan tidak beradap dalam cara politik mereka. Perbuatan mereka lebih menunjukkan mereka sengaja ingin mencemarkan majlis dan mencetuskan kemarahan orang lain.

Nota: Dalam beberapa video klip ucapan Almarhum Ust Fadzil Noor di Parliament (lihat di sini) Almarhum telah mengajurkan untuk kita berpolitik secara matang dan berhemah).

-tko-

Tiada ulasan: