"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bersih 2.0 : Komen saya terhadap video taklimat Polis

anak_perelih
Apabila pihak polis memberi taklimat video bersih versi polis kepada wartawan, saya telah memberi beberapa komen pada video youtube taklimat tersebut. Saya tidak publish posting komen saya terhadap video taklimat tersebut didalam blog ini kerana kesibukan. Tetapi apabila Rais Yatim menerusi RTM menyiarkan video versi polis, saya mengambil sedikit masa untuk publish komen saya seperti berikut : (anda lihat sendiri video taklimat )tersebut dan nilaikan sendiri....

perusuh perusuh..???? peserta Bersih merusuh ke...?? siapa yang merusuh sebenarnya???? peserta tak lebih 10,000??? yg kena tangkap tu 16 peratus lebih ke???? (1600++) 

11:40... orang yang tolak polis tu sedang membelakangi polis... (tengok ada bag galas dibelakang dia)...macam mana dia boleh tolak polis yang berdiri dibelakang dia dengan kuat??? atau polis yang pakai vest kuning tu yang tertolak kawan dia atau polis yang jatuh tu sebab lost balance... yang dikatakan menolak anggota polis pada 11:44 tu adalah anggota polis... lihat 11:27.. ada badge polis di vest kuning tu...

14:22.. serang water canon dgn botol air mineral kosong???

15:25 - wanita itu sedang recover dari kesan tear gas. Beliau bukan ditinggal tetapi telah terkepung oleh polis.

16:20 - pegang belakang pun dikatakan membantu naik landrover.. hahaha

17:04 - baju kuning tu bukan pun baju BERSIH 2.0 pun.. dan orang yang ditahan tu ditahan semata mata kerana dalam bag dia ada baju berwarna kuning yang bukan baju BERSIH... Ini disebelah pagi, sebelum perhimpunan bersih 2.0 bermula lagi...

18:35 - "keadaan selepas pihak perusuh bertempun dengan pihak polis"... bila masa pulak peserta Bersih bertempur dengan polis??? bertempur dengan apa.. pakai tangan lawan tear gas, belantan polis??? nampak sangat selepas polis tembak tear gas ke tempat spara tertutupk erana polis tu memakai topeng oksigen ...

19:33 -50 - pemberi taklimat kata "daripada riak muka dia, kita dapat tahu yang dia tu ada masalah"... yang betul... masalah pernafasan selepas menghidu tear gas dalam tempat spara tertutup... tempat tahanan... mau tak elok.. dah cas 1 kepala RM22 lebih...

26:50 - bukankah lalauan bas KL sentral itu sudah menjadi kawasan separa tertutup akibat pembinaan pada kawasan parking KL sentral tersebut. (27:18 - 27:42 menjadi bukti)

28:15.. dari cara berlari tu nampak sangat Tian Chua bukan "merempuh" utk lawan polis tapi utk meloloskan diri dari kepungan polis yang berada dihadapan dan belakang peserta bersih itu. Ini kerana beliau tahu jika tear gas ditembak, ke kawasan separa tertutup, ianya akan menjadi berbahaya. Ini kerana tiada jalan keluar lain yang ada. Belah kiri ada pagar, kanan kawasan pembinaan yang dipagar... sebab tu mereka berlari di sebelah tepi kanan sahaja. Kalau nak merempuh, mestilah mereka berlari di tengah dan sebelah kiri sama. Tear gas yang dilepaskan diluar dan didalam, sebab itu Khalid Samad dan body guard Anwar terkena klongsong didalam kawasan separa tertutup itu.

34:00 - 36:00 kat Avenue K org lari sebab polis kejar kat luar tu kat luar....(banyak video kat youtube tunjuk orang lari bila polis kejar di KLCC. Cuba search youtube "KLCC bersih") bukan takut pintu ditutup... kerana shutter pintu tu tak ditarik ke bawah lagi untuk ditutup... - shutter masih tinggi lagi... Tangan Allahyarham kat lengan kanan, bukan dada kerana akibat swing tangan beliau semasa berlari, bukannya dia pegang dada kerana sakit dada/jantung.

43:00 - adalah hanya tersalah identiti dan pembetulan telah dibuat oleh pihak Bersih / PR. Sepatutnya tiada isu yang boleh dibangkitkan oleh polis dalam hal ini.

48:21... perasan tak pintu belakang pajero polis tu terbuka... adakah dibuka selepas kemalangan atau dibuka supaya dilanggar oleh motosikal tersebut.??? Mat sabu dalam report polis kata bukan pajero/land rover yang langgar dia... tapi kereta peronda.

52:39 - Suhardi -" key player utk bangkit semangat provokasi peserta bersih". Solat tengah jalan itu provokasi ke...?? mungkin ya kut sebab polis tu solat ke tak masa bersih 2.0 tu??? Suruh duduk tu provokasi ke??? apa yang diucap oleh Suhardi tu betul ke..??? dari rakaman tu tak dengar pun...

55:30 tu bukan mereka berjalan kepada polis utk buat rundingan ke??? lagipun mereka 4 orang sahaja... sebab tu polis pun berjalan kearah mereka berempat.

56:50 - tersalah identiti antara Baharuddin dan Suhardi bukan disengajakan.. atau dirancang... dan ini telah diperbetulkan oleh pihak Bersih 2.0 dan PAS/PKR. ini kerana suhardi juga pengsan semasa bersih. kenapa tak cakap hand tie tu masih mengikat tangannya dan polis tiada alat utk membukanya?

1:00:50 - sebelah kiri yang ditembak tear gas adalah bangunan parking lot hospital dan dibelakang bangunan parking tu ada bangunan hospital... tembakan dibuat di main gate hospital, bukan seperti yang ditunjuka oleh imej satelit yang ditunjukkan.

Tiada ulasan: