"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

6 kawasan alternatif Dataran Merdeka

Harakahdaily





KUALA LUMPUR: Perhimpunan Aman Bersih 3.0 tetap akan diteruskan walaupun dihalang oleh pihak polis dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan sekiranya orang ramai tidak dapat memasuki Dataran Merdeka, mereka dikehendaki berkumpul di enam tempat alternatif yang telah dirancang.


Enam lokasi alternatif itu terdiri daripada Pasar Seni atau Central Market; Masjid Negara; KLCC; Brieckfield; Jalan Sultan; dan Masjid India.

Ahli Jawatankuasa Pemandu Bersih 3.0, Maria Chin Abdullah (gambar atas) menjelaskan, perhimpunan aman di KLCC itu adalah Himpunan Hijau, tetapi mereka yang menyertai perhimpunan di kawasan itu akhirnya tetap akan bersatu juga dengan himpunan aman Duduk Bantah Bersih 3.0.

Menurut beliau, Himpunan Hijau tidak terpisah dengan Perhimpunan Aman Bersih 3.0 kerana kesemua mereka yang menyertai kedua-dua perhimpunan itu mempunyai tujuan yang sama, iaitu untuk mendesak kerajaan mengadakan pilihan raya dengan bersih, adil dan telus di negara ini.

Katanya, mengikut perancangan, Perhimpunan Aman Bersih 3.0 akan diadakan di Dataran Merdeka dan pihaknya tidak sekalikali akan menukar ke tempat lain, manakala enam tempat berkenaan adalah tempat perhimpunan awal sebelum para peserta menuju ke Dataran Merdeka.

“Tetapi kalau orang ramai tak dapat sampai ke Dataran Merdeka, mereka hendaklah berkumpul dengan duduk bantah di enam tempat itu yang sekali gus menjadikannya sebagai tempat alternatif,” katanya ketika dihubungi Harakah 24 April lalu.

Tiada ulasan: