"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Malaysia Seperti Ditadbir oleh Tiga Perdana Menteri

Shahbudin Husin
Sejak beberapa hari kebelakangan ini, kemunculan kelibat Tun Mahathir dan Rosmah Mansor dalam pelbagai aktiviti dalam negara kelihatan begitu rancak sekali. Mereka dilihat muncul dalam pelbagai majlis dan bercakap mengenai pelbagai perkara.

Walaupun Mahathir telah melepaskan jawatan Perdana Menteri sejak 2003 lagi, tetapi dengan kesibukan yang ditunjukkan, jadual hariannya yang tetap padat serta kerajinannya bercakap mengenai politik memperlihatkan bahawa Mahathir sebenarnya masih tidak mahu menanggalkan pengaruh Perdana Menteri yang masih bersisa dalam dirinya.

Bahkan kadang-kadang apabila beliau bercakap mengenai politik khususnya, beliau seperti terlupa bahawa beliau bukan lagi Perdana Menteri.

Jika diimbas apa yang berlaku sejak 2003, Mahathir sebenarnya hanya berehat dalam tenpoh yang singkat saja sebaik mengumumkan untuk bersara dan menyerahkan kuasa kepada Pak Lah. Selepas piliharaya 2004 yang memperihatkan Pak Lah berjaya mencipta sejarah kemenangan paling gemilang bagi UMNO dan BN dan kerana tidak tahan dengan kemunculan pengaruh KJ serta "budak-budak tingkat 4" yang didakwanya menguasai Pak Lah, Mahathir kemudian aktif kembali daripada dunia persaraannya.

Sejak itu Mahathir tidak pernah mengurangkan keaktifannya. Ditambah sekarang ini di mana kedudukan UMNO cukup genting dan Najib sendiri kelihatan amat lemah untuk mempertahankan kuasa BN, Mahathir seolah-olah berkongsi jawatan Perdana Menteri dengan Najib.

Beliau kini bercakap tentang Melayu, pengundi Cina, menghentam pembangkang, menilik tarikh yang sesuai untuk diadakan pilihanraya dan pelbagai lagi. Bahkan apa saja yang ditanya oleh wartawan, beliau dengan senang hati memberikan jawapannya.

Beliau juga kerap bercakap soal ekonomi dan menguruskan negara. Bahkan kedengaran juga ada pihak yang berjumpa dengan Mahathir untuk melobi sebagai calon pilihanraya.

Dalam hal ini Mahathir nampaknya tidak mahu menjadi seperti rakan-rakan sejawatannya di seluruh dunia yang benar-benar bersara apabila mengumumkan untuk bersara. Pemimpin lain apabila bersara, mereka tidak lagi mencampuri urusan dalam negara dan hanya menumpukan kepada keluarga atau hanya sesekali bercakap di peringkat antarabangsa. Mahathir sebaliknya, hanya mengumumkan untuk bersara tetapi tetap mahu dilihat berkuasa.

Mahathir bukan sahaja mahu melihat UMNO dan BN terus berkuasa tetapi juga mahu kemenangan yang dicapai nanti disumbangkan oleh pengaruh yang ada padanya. Sebagaimana beliau merasakan kemenangan tipis pilihanraya 2008 adalah disebabkan serangan berterusannya terhadap Pak Lah ketika itu, beliau juga sebenarnya mahukan sahamnya turut ada jika ditakdirkan BN terus berkuasa lagi.

Mahathir sebolehnya mahu mengelakkan kekalahan UMNO dan BN ialah kerana tidak mahu musuh politik nombor satunya, Anwar Ibrahim memperolehi kuasa semula setelah beliau memecatnya sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1998. Jika itu berlaku bukan saja egonya tercabar, malahaan legasi Mahathirisme yang dibanggakannya selama 22 tahun berkuasa juga pastinya akan musnah sama.

Itulah sebenarnya yang cuba dipertahankan oleh Mahathir. Dan dalam usaha mempertahankan semua itu, beliau kini menjadi seperti Perdana Menteri semula.

Bagi Rosmah pula, di awal era pentadbiran Najib lagi kemunculannya sudah diperkatakan oleh banyak pihak terutama berkaitan kekerapannya muncul di media dan merasmikan pelbagai perkara. Kadangkala pula kekerapannya melebihi Perdana Menteri sendiri.

Selain kerap muncul di majlis rasmi, Rosmah juga beberapa kali diminta oeh Najib mewakilinya di beberapa majlis dan ini memperlhatkan bahawa beliau gemar kepada kuasa. Lantaran itu, muncul pula pelbagai persepsi bahawa Rosmah sebenarnya turut berkuasa dalam pentadbiran negara. Beliau dikatakan bukan sahaja berkuasa dalam menentukan pengagihan peluang perniagaan dan kontrak kerajaan bahkan kedengaran juga desas-desus bahawa "First Lady" ini turut mempunyai pengaruh dalam penentuan calon-calon piliharaya.

Dikhabarkan ramai pemimpin UMNO pelbagai peringkat yang berhajat untuk menjadi calon pilihanraya turut melobi dan mendekati Rosmah bagi mencapai hasrat yang diidamkan itu.

Akhir-akhir ini beberapa stesen TV pula tersasul menulis kemunculan Rosmah sebagai Perdana Menteri dan bukan lagi sebagai isteri Perdana Menteri. Orangramai mula bercakap apakah ianya suatu kesilapan atau disengajakan? Tambah mengelirukan apabila stesen TV terbabit tidak pula mengeluarkan permohonan maaf atau membuat pembetulan meskipun ianya suatu kesilapan yang nyata.

Apa pun isu yang berlegar di sekitar Rosmah ini, hakikatnya beliau suka kepada kuasa dan tidak peduli apa pun percakapan orangramai mengenainya. Asalkan dilihat berkuasa dan menyamai pengaruh Perdana Menteri, katalah apa saja.

Sama seperti Mahathir, Rosmah juga sebenarnya sedang berkongsi kerusi Perdana Menteri dengan Najib melalui apa yang ditunjukkannya selama ini.

Sebagaimana Najib yang sibuk saban hari dengan jadualnya, Mahathir dan Rosmah juga sibuk dengan aturcara sendiri dalam negara. Kesibukan mereka berdua menyamai, bahkan kadangkala melebihi kesibukan Najib sendiri.

Bukan saja tidak pernah berlaku di mana-mana negara seorang Perdana Menteri yang sudah bersara tetapi ingin terus dilihat berkuasa tetapi juga tidak pernah berlaku jawatan Perdana Menteri sampai dikongsi tiga.

Tetapi selagi Najib membiarkan ada orang lain yang turut berkuasa sebagai Perdana Menteri, selagi itulah beliau akan dilihat sebagai pemimpin yang lemah

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam,

betul, betul, betul kite perasan juge

KLIK LANGKAH KESELAMATN BARU HISHAMMUDDIN