"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pergi Makan Kenduri Pun Mahathir Guna Jet Kerajaan? (gambar)

Selama ini aku sangka hanya macai-macai UMNO yang sering menjadikan harta-harta Kerajaan sebagai harta Mak Bapak mereka.. rupa-rupanya sangkaan aku meleset..

Bukan sahaja macai-macai UMNO yang besikap begitu rupanya.. tetapi pemimpin mereka juga sama..

Kurang pasti adakah ini satu keistimewaan yang diberikan terhadap individu yang telah dianugerahkan gelaran Tun atau kerana sudah biasa menggunakan harta Kerajaan sebagai harta sendiri.

Menurut sahabat yang mengirimkan gambar-gambar ini, ianya telah dirakam di Ipoh, Perak semalam (21/9/2013).

Tun Mahathir yang telah bersara dari jawatan Perdana Menteri telah mendarat di Perak bersama isterinya Tun Siti Hasmah bagi menghadiri kenduri kahwin.

Oleh kerana jet tersebut milik Kerajaan Malaysia, sudah tentu segala kos yang terlibat untuk menerbangkan Tun bersama isterinya ditanggung sepenuhnya oleh pembayar cukai.

Malah untuk menyambut ketibaan mereka berdua, kakitangan kerajaan yang terdiri dari Pegawai PTD telah dikerah untuk hadir beramai-ramai menyambut ketibaannya..

Mungkin benar telahan orang ramai bahawa Tun Mahathir telah dilantik sebagai '"Senior Minister" sepertimana yang telah dilakukan oleh pihak SIngapura terhadap Lee Kwan Yew secara senyap...

Menurut sahabat yang mengirimkan gambar-gambar ini lagi.. Layanan yang sama tidak diberikan kepada Pak Lah tetapi hana Tun Mahathir dan Siti Hasmah saja yang diberi keistimewaan ini..
Sikit info mengenai gelaran 'Tun'

Tun ialah anugerah gelaran tertinggi di Malaysia yang hanya boleh dikurniakan oleh Yang di-Pertuan Agong yang setaraf dengan gelaran "Lord" di United Kingdom.

Penerima anugerah ini akan menerima Darjah Seri Maharaja Mangku Negara (SMN) atau Darjah Seri Setia Mahkota (SSM).

Anugerah ini dihadkan hanya kepada 25 orang penerima sahaja, tidak termasuk warganegara asing yang dikurniakan sebagai anugerah kehormat.

Kebanyakan penerima anuegrah ini adalah pemimpin negara yang telah banyak menaburkan jasa kepada negara seperi Perdana Menteri.

Penerima kedua-dua anugerah tersebut membawa gelaran 'Tun' dan isteri penyandang bergelar 'Toh Puan'.

Posted & copy by Rakyat Marhaen 
-tranungkite-

Tiada ulasan: