"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dihukum gantung kerana murtad

KHARTOUM - REPUBLIK SUDAN. Sebuah mahkamah di Sudan, kelmarin menjatuhkan hukuman gantung ke atas seorang wanita yang sarat hamil kerana didakwa murtad.

Tertuduh, Meriam Yahia Ibrahim Ishag, 27, didapati bersalah di bawah undang-undang Syariah yang telah dikuatkuasakan di negara itu sejak 1983.

Hakim Abbas Mohammed Al-Khalifa memberitahu, keputusan itu dibuat selepas Meriam enggan kembali memeluk agama Islam walaupun telah diberi tempoh selama tiga hari oleh mahkamah lapor AFP.

Ketika prosiding perbicaraan tersebut, Meriam turut menafikan dia telah murtad.

Difahamkan, wanita tersebut dibesarkan oleh ibunya yang merupakan penganut Kristian Orthodox, selepas bapanya meninggalkan mereka.

Tiada ulasan: