"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa KD Sri Perak tenggelam?

Tranungkite
Kisah ini lagi menarik. Kisah anggota TLDM ini lagi realistik, kapal mereka tenggelam, bot kecemasan mereka hampir tenggelam juga. Mereka putus harap. Akhirnya ALLAH selamatkan mereka. Kisah ini rasanya tidak pernah dijadikan drama atau filem, padahal ianya adalah satu kisah perjuangan anggota Navy kita yang begitu hebat untuk meneruskan survival mereka di tengah Laut Cina Selatan.

Adakah cerita ini benar? Mungkin abang-abang Navy kita boleh perjelaskan.KD Sri Perak – the untold story
Kenapa KD Sri Perak tenggelam?

Kalau berpandukan pernyataan di Muzium TLDM Melaka, jawapannya amat mudah…

“The KD Hang Tuah Commanding Officer ship were hit by a typhoon as soon as they reached the Horsborough Lighthouse.”

Jika KD Hang Tuah dilanda ‘typhoon’, maka KD Sri Trengganu (KDST) dan KD Sri Perak (KDSP) yang mengekori di belakang juga mengalami nasib yang sama…dilanda typhoon.

End of story.

Atau permulaan sebuah cerita – the untold story?

Kalau punca KD Sri Perak tenggelam kerana dilanda badai, kenapa pula KD Sri Trengganu yang dilanda badai yang sama dan mengalami kerosakan enjin, selamat sampai di Labuan, dan kini sedang ghairah menjana karat di kawasan himpunan besi buruk – Muzium TLDM Melaka?

Kisah selanjutnya di http://utuhpaloi.com/ 

Tiada ulasan: