"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Keluarga Taib Mahmud galak pamer kemewahan, di serata tempat

Hazlan Zakaria
Laman sesawang anti-Tun Abdul Taib Mahmud Sarawak Report mendakwa terdapat bukti salahguna kuasa dan rasuah yang dilakukan bekas ketua menteri yang kini gabenor Sarawak itu. Ini berikutan sikap ahli keluarganya yang tanpa segan silu mempamer kekayaan di majlis eksklusif seperti Tattler Malaysia Ball di Kuala Lumpur tempoh hari.

Di dalam satu rencana yang dimuatnaik, laman sesawang itu menampilkan adik Taib Datuk Raziah Mahmud-Geneid yang melaram dengan berlian permata.

Majlis tersebut merupakan acara tahunan yang dianjurkan majalah bagi golongan bangsawan “Tattler Malaysia”. Golongan kaya-raya menjadi bahan ceritanya.
Menurut Sarawak Report, anak perempuan Raziah, Esha Geneid dan sepupunya Yakup turut hadir ke majlis tersebut.

Majlis didakwa meyaksikan mereka menampilkan kekayaan yang tentunya menjolok mata.

Laman sesawang Sarawak Report mendakwa Raziah dan anak perempuannya Elia Geneid mendapat kekayaan hasil tanah yang dirampas dari orang asal Sarawak bagi diusahakan mereka.

Suaminya Robert Gened pula dikatakan turut sama meraih kekayaan hasil bumi negeri tersebut.

Dengan melaram sebegitu, rencana tersebut berkata keluarga Taib tidak langsung malu menunjukkan kekayaan mereka yang datangnya entah dari mana.

Taib sendiri sering kelihatan dengan Rolls Roycenya yang dihiasi permata. Isterinya yang jelita juga sering mempamer intan berlian.

Menurut Sarawak Report lagi, semasa mula menceburi bidang politik, Taib Mahmud tidaklah sekaya mana.

Laman tersebut mengkritik Taib dan berkata, keluarganya mula mengumpul kekayaan setelah Taib diangkat Ketua Menteri di bumi kenyalang itu.

Antara dakwaan salahlaku yang dilemparkan termasuk menuai hasil bumi Sarawak bagi diagihkan sesama mereka.

Perlu diingati, di Malaysia tiada undang-undang yang mampu menghukum pemimpin atas kesalahan rasuah dengan sewajarnya.

Sementara itu, penuntut dan profesor di Universiti British Columbia di Vancouver Kanada juga berminat mengetahui tentang cara Taib melaksanakan tugasnya sambil meraih kekayaan.

Menurut laporan Bruno Manser Fund, Khamis lalu dalam majlis yang dianjurkan Sekolah Kewartawanan UBC, pengarah BMF Lukas Straumann mempersembahkan bukunya “Money Logging: On the Trail of the Asian Timber Mafia”.

Kata-kata pengenalan dibuat Professor Janette Bulkan, David Rummel dan Mutang Urud, seorang ahli kempen Kelabit dari Sarawak.

Lukas Straumann memberitahu, toko buku terkenal seperti Amazon digesa peguam gabenor Sarawak Mishcon de Reya agar tidak menjual buku tersebut.

Lukas Straumann juga menggalakkan para penuntut agar menyiasat dakwaan di dalam buku tersebut tetapi mereka perlulah bersandarkan fakta. Selain daripada kenyataan yang diraih daripada beberapa saksi, buku tersebut menampilkan rekod awam tentang salahlaku Taib.

Selepas majlis, Straumann bertemu wakil kempen dari Kanada bagi menjalin hubungan lebih erat dengan Bruno Manser Fund. Jelajah tentang wang hasil pembalakan itu akan diteruskan dengan penulis tersebut mengunjungi Berkeley dan Washington DC.

Tiada ulasan: