"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bai’ah Pas yang memangsakan wanita hanya merendahkan Islam

FMT Reporters 
PETALING JAYA: Sumpah setia atau lafaz Bai’ah dalam konsep Pas yang dibangkitkan bagi menakutkan kumpulan progresif dalam parti itu, hanya akan merendahkan nilai Islam.

Lebih-lebih lagi apabila ia turut melibatkan kaum wanita iaitu isteri pemimpin dijatuhkan talak tiga jika wakil rakyat Pas keluar parti dan menyertai parti lain.

Penganalisis politik dan blogger, Shahbudin Husin dalam entri terbarunya menyatakan Pas harus sedar ia hanya sebuah parti politik yang berselimutkan agama dan terdedah kepada perbuatan khianat dalam perjuangannya.

“Sudah sampai masanya Majlis Fatwa mengeluarkan hukum yang jelas mengenainya dan melarang ia terus digunakan oleh Pas.

“Selain merendahkan nilai Islam dan menjadikan kaum wanita boleh ‘dilambung atau dihempas’ atas pertimbangan politik, ia juga menjadikan Pas seolah-olah sentiasa betul dan terkecuali daripada melakukan pengkhianatan,” tulis Shahbudin.

Tulisnya, isu bai’ah diketengah pada masa kini antara lain sekadar untuk menakut-nakutkan golongan profesional dan progresif agar jangan meninggalkan atau keluar daripada Pas serta membatalkan hasrat menubuhkan Gerakan Harapan Baru (GHB).

Strategi Pas ini juga dikatakan bertujuan mempengaruhi rakyat menolak GHB kerana parti itu dianggap telah dipimpin oleh mereka yang khianat kepada Pas dan perjuangan Islam.

“Lebih dari itu, khianat kepada Allah juga mulai disebut,” tulisnya lagi.

Tiada ulasan: