"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas bakal kehilangan pejuang isu rakyat

Faiz Zainudin 
mohammad-agus_pas_harakan_600PETALING JAYA: Sokongan terhadap Pas dijangka akan terjejas dengan tiadanya kumpulan progresif yang bakal menubuhkan parti Islam baru menerusi Gerakan Harapan Baru (GHB).
Pensyarah Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Mohammad Agus Yusoff berkata, tiadanya kumpulan progresif dalam Pas bermakna tiada lagi pemimpin Islam yang akan memperjuangan isu rakyat seperti isu Felda, GST, 1MDB dan isu-isu negara yang lain.

“Ketiadaan kumpulan progresif dalam Pas boleh memberi kesan kepada kekuatan Pas. Mana-mana parti pun begitu apabila berpecah. Pada tahun 1978, apabila Pas berpecah, Berjasa menang. Pada tahun 1990, apabila UMNO berpecah, Pas menang.

“Sejarah ini perlu dilihat dan diteliti, biarpun senario sekarang dengan tahun 1978 dan 1990 adalah berbeza,” katanya menerusi posting terbaru di Facebook.

Mohamad Agus berkata, berdasarkan sejarah lepas parti serpihan Pas tidak akan kekal lama.

Bagaimanapun, senario itu berbeza dengan GHB kerana politik semasa yang memperlihatkan semangat golongan muda inginkan perubahan serta kemelut yang dihadapi UMNO sekarang.

Katanya, GHB mempunyai ruang dan peluang untuk menarik sokongan rakyat serta menjadi sebuah parti politik yang kuat namun akan berdepan dengan pelbagai cabaran diawal penubuhan.

“Pemimpin GHB masing-masingnya tokoh hebat tetapi kontroversi dengan sejarah masing-masing.

“…(Dan), keupayaan sumber kewangan GHB. Tanpa sumber kewangan, GHB sukar bertahan. Stamina mudah habis tanpa sumber yang mencukupi,” katanya.

Sementara itu, Naib Presiden Pas, Datuk Iskandar A Samad berkata, beliau yakin GHB tidak akan mendapat sambutan dan tidak mustahil pelancaran parti baru akan ditangguhkan lagi.

“Malah saya juga tidak terkejut jika penubuhan parti tersebut dibatalkan dan kumpulan itu hanya bergerak sebagai NGO,” katanya dalam kenyataan media.
-fmt-

Tiada ulasan: