"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cara Kerajaan Selangor agih RM5 juta bantuan zakat meragukan

Faiz Zainudin 
Mat-Nadzari_pkr_selangor_zakat_600PETALING JAYA: Barisan Nasional (BN) Selangor mempersoalkan tindakan kerajaan negeri menyalurkan bantuan zakat ke negeri lain tanpa melalui Lembaga Zakat Selangor (LZS).
Penyelaras BN Selangor, Mat Nadzari Ahmad Dahlan, berkata tindakan kerajaan Selangor memperuntukan bantuan zakat berjumlah RM5 juta yang didakwa disalur menerusi ketua-ketua cabang PKR amat meragukan.

Katanya, mengapa kerajaan Selangor menerusi anak syarikatnya, Darul Ehsan Investment Group (DEIG) tidak menyalurkan bantuan zakat itu menerusi LZS atau secara terus kepada kerajaan negeri yang terlibat.

“Dakwaan yang mengatakan bantuan itu disalurkan kepada ketua-ketua cabang perlu disiasat. Ini kerana, tindakan ini seperti usaha ada udang di sebalik batu. Kita tidak mahu ada elemen salah laku untuk kepentingan politik,” katanya kepada FMT.

FMT difahamkan peruntukan RM5 juta itu dikutip hasil keuntungan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) di Selangor untuk diserahkan kepada penerima di negeri itu dan beberapa negeri lain.

Bagaimanapun, cara agihan bantuan zakat itu meragukan apabila ada pihak yang mendakwa ia disalurkan menerusi ketua-ketua cabang PKR.

Mat Nadzari, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batangkali berkata, tidak salah menyalurkan bantuan zakat ke negeri lain asalkan keperluan penerima zakat di Selangor telah dipenuhi dan ia juga perlu dilakukan mengikut prosedur yang betul.

Sehubungan itu, dia mendesak kerajaan Selangor memberi penjelasan berhubung bantuan zakat itu dan cara agihan yang telah dilakukan untuk memastikan wang berkenaaan tidak disalahguna bagi tujuan lain khususnya kepentingan politik.
-fmt-

Tiada ulasan: