"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kita Tahu Apa Najib Buat Minggu Lalu

sakmongkol AK47
Saya bercadang bercakap mengenai Najib, Felda dan FGV. Sesudah memusnahkan Felda, Najib mahu terus memperlekehkan warga Felda.Sebelum itu, izinkan saya komen sedikit mengenai siasatan pasukan khas keatas skendel akaun Najib di Ambank.

Saya harap pasukan khas ini lakukan apa terbaik untuk kepentingan negara- bukan kepentingan Najib. Objektif kita ialah selamatkan negara- bukan selamatkan Najib dan UMNO.

Negara tidak hancur lebur jika Najib tidak lagi PM. Yang menghancur leburkan negara ialah kepimpinan yang korap dan incompetent.Kita tidak boleh biarkan negara ditadbir oleh crooks. Najib boleh lari, tapi dia tidak boleh sembunyi selamanya.

Para pembaca budiman tentu sudah membaca kenyataan Najib bahawa dia yakin pasukan penyiasat khas akan membersihkan nama nya. Ini diikuti oleh kenyataan sokongan dari TPM dan beberapa menteri lain.

Kita semua tahu, ini semua kenyataan untuk menghiburkan diri sendiri. Jika pasukan penyiasat khas terdiri dari 4 Tan Sri yang duduk dibawah Najib membersihkan nama Najib, rakyat akan menghukum Najib dan 4 orang ini.

Sehingga hari ni- majority rakyat percaya itu adalah akaun Najib. Najib pun tidak menafikan nya- dia hanya kata duit itu tidak digunakan untuk dirinya. Lain disebut, lain dijawab. Ini tipikal Najib. Orang ini tidak pernah boleh menjawab terus terang.

Jika demikian, nyatakan bagaimana duit itu digunakan?

Tapi bagaimana jumlah wang yang begitu besar boleh masuk kedalam akaun tanpa pengesanan dari bnm menjadi tanda tanya. Adakah Zeti Akhtar Aziz sudah di compromise?

Jika dapat clearance dari BNM , bererti Zeti bersubahat dalam suatu kes money laundering yang melibatkan PM Malaysia. The most honourable thing yang Zeti boleh buat ialah meletakkan jawatan sebagai Gabenor bank negara.

Mungkin juga membisu Zeti disebabkan khabar2 angin bahawa suami nya bawah siasatan. Ia berkaitan dengan kontrak mencitak note Ringgit Malaysia. Kedua, ada khabar angin yang menyatakan bahawa suami Zeti ada business deals dengan Jho Low.

Namapaknya, si Jho Low ini mengikat satu rangkaian tokoh2 dalam negara ini untuk memastikan scam untuk curi wang tidak di apa2kan.

Mengenai aliran keluar masuk wang, Najib memang boleh berdiam diri. Jelas sikap demikian kurang cerdik, sebab pembisuan itu tidak lagi dilihat sebagai elegant silence. Malah tokoh yang mempopuarkan frasa elegant silence itu sendiri, sekarang meminta Najib menjawab ya atau tidak. Tun Musa Hitam pun tidak lagi yakin dengan Najib.

Dia tidak perlu jawab, maka rakyat berhak membuat konklusi mereka sendiri. Konklusi nya ialah Najib seorang crook dan negara kita diperintah oleh crooks yang berusaha mengukuhkan kedudukan dan mempertahankan diri mereka dengan apa cara sekali pun.

Mengenai wang RM2.6 billion dan RM42 million dari SRC- sama ada ianya digunakan untuk tujuan peribadi, ianya hanya memerlukan pihak bank dan Bank negara mengesahkan perkara tersebut. Butiran transaski dan aliran keluar masuk wang dari akaun tidak dapat disorok. Najib hendak lari mana? Jadi buat sementara waktu, dia menghiburan diri yang sedang gundah gulana.

Najib dengan warga Felda.

Hujung minggu yang baru ini, Najib berbuka dengan peneroka felda Chini 5. Bulan puasa pun mahu kelentong. menipu peneroka yang berminda lurus bendul, bukan sesuatu yang sukar. ia hanya memerlukan sedikit lakunan dan pemberian buah tangan.

bab itu Najib memang terror. Itu cara tipikal Najib. Semua masalah selesai dengan bayaran wang. Mungkin ini sebab Najib ada keinginan kuat mesti banyak wang.

Jawapan nya sudah pun di jangka orang- duit itu digunakan untuk membeli kemenangan untuk UMNO dan BN. Ini menerangkan kenapa seorang pun menteri dan MP UMNO tidak berbunyi mengenai perara ini. MCA dan MIC dan parti komponen lain pun membisu.

Ini bererti kerajaan yang dibangunkan sekarang ialah sebuah kerajaan yang menang atas membayar dan merasuah pengundi.

Maka objektf kita lebih melaus- kita bukan sahaja melihat kepada usaha untuk dismiss Najib seorang, malahan keseluruhan cabinet nya. Kita mahu kerajaan baru. Di Felda Chini 5, Pekan Pahang, Najib sekali lagi berbohong kepada warga Felda. Syarikat milik felda, FGV yang disenaraikan, dan sekarang telah digantung/keluar dari penyeneraian, dikatakan masih ada prospeks.

Tolong aok beritau kawan prospeks apa?

Dan Najib mengaku bahawa jika EPF dan peneroka membantah, maka Felda tidak akan beli 37% kepentingan dalam syarikat Eagle High. Mari kita analisa satu persatu.

Apalah luar biasa nya FGV hendak memperluaskan bisnes perladangan? Bukan kah Felda Holdings buat kerja itu dahulu?

Kita expect FGV buatlah sesuatu yang luar biasa daripada yang tradisinya dilakukan oleh Felda Holdings. Jika FGV meniru apa yang Felda Holdings lakukan, apa special nya apungan FGV? Special nya ialah apungan itu menghasilkan RM10 billion untuk diagihkan.

Kita tak tahu apa KPF dapat bila dia setuju pindahkan 51% kepentingan dalam FH kepada FGV? Dengan pemindahan itu, Felda memiliki 100% saham Felda Holdings yang diserapkan kedalam FGV.

Bila saham dilanggani pada hari pertama atau bilamana semua saham dijual, yang dapat duit itu Felda. Ada Felda beri sebahagian kepada KPF?

FGV ialah 100% milik Felda. FGV pula memegang 49% dalam Felda Holdings yang ada banyak bisnes dan syarikat. Felda hendak senaraikan FGV. Tak bolehlah senarai jika pemilikan separuh separuh. Jadi kena paksa peneroka melepaskan 51% dalam Felda Holdings kepada FGV. Barulah FGV ada assets yang disatukan disamping bisnes dan asset nya yang berasingan.

Cuba peneroka tanya, bila lepaskan 51% dalam FH, apa mereka dapat? Adakah ketika itu mereka ada tempat dalam FGV? Kita hanya diberitahu, ketika itu, setelah diasak dan ditanya, mana kepentingan peneroka, Isa Samad kata ada peruntukan special 20% dari hasil apungan. Dividend dari apungan saya baca sebagai share dari hasil pengapungan lah. Susah nak baca otak Isa Samad.

Setelah di apung, Felda kutip RM10 billion, berapa peneroka dapat? Kalau 20% mesti ada RM2 billion. Mana RM2 billion itu? Ada dalam akaun KPF? Kalua ada, peneroka terima imbuhan atau tidak.

Kalau RM1 billion di bahagikan kepada 112,000 peneroka, setiap peneroka sepatutnya dapat RM9000 seorang. Saya tak dengar pun peneroka dapat RM9000 seorang jika RM1 billion diagihkan dalam bentuk bonus.

Baru2 ini peneroka yang sokong FGV dapat bonus raya RM900. Jumlah mereka 98,000 orang. Ertinya sekitar 14,000 peneroka tidak dapat. Sudah tentu mereka ini golongan haramjadah. Ini bahasa Najib Tun Razak.

Jadi apa special sangat dan apa prospeks FGV?

Yang melakukan bisnes perladangan dan perniagaan bersangkutan ladang sawit, selama nya dahulu ialah Felda Holdings. Mereka ada 360,000 lebih hektar ladang sawit, ada kilang perahan, ada kilang penapis, ada bisnes lojistiks, dan sebagainya. Dan mereka mengurus lebih 400,000 hektar ladang sawit milik peneroka.

Yang tidak pernah buat bisnes tersebut ialah FGV. Tapi FGV , 100% milik Felda ada 49% dalam Felda Holdings. Isa Samad berjaya auta peneroka supaya memindahkan kepentingan 51% kepada FGV. Apa mereka dapat dari penyerahan tersebut? Kata nya ada 20% dividen dari hasil apungan. Jika 20%, dan hasil apungan ialah RM10 billion, KPF sepatutnya ada wang tunai sebanyak RM2 bilion. Ada atau tidak? 112, 635 peneroka diseluruh negara mesti taanya perkara ini.

Dosa yang paling besar Najib dan Isa Samad lakukan ialah membenarkan FGV ambil alih bisnes asas Felda Holidngs. Masa depan felda holdings dan peneroka diserahkan kepada FGV. Sebagai imbuhan apa Felda dapat?

Felda dapat mengutip sewa sebanyak RM250 juta setahun untuk 99 tahun. Itu pun kadar sewa yang amat murah iaitu sekitar RM700/hektar. Secara bandingan Boustead sewa RM3000/hektar. Dan suatu peratusan dari bisnes perladangan FGV. Kalau FGV kerugian sepanjang zaman- apa macam? Yang tak pernah buat perladangan ialah FGV. FGV diujudkan untuk melabur dalam bisnes teknoloji dan di luar negara. Yang berladang ialah Felda Holdings dan Felda Plantations. Itu biasa kepada mereka. Luar biasa hanya kepada FGV.

Kalau saya seorang peneroka, saya bengang dengan Najib. Menipu dan pedaah tak habis2. Kata Najib: Walaupun saham FGV susut nilai, tapi FGV masih ada projek lagi. Kita tidak akan beli 37% kepentingan dalam syarikat kawan saya Peter Sondakh jika EPF dan peneroka bantah. Kita tak akan belanja RM 2.5 billion sebab kalau kita keluar wang banyak itu, kantong Felda hampir kering kontang.

Nilai permodalan pasaran atau market capitalisation felda/fgv hanya 34% sahaja berbanding dengan nilai ketika apungan 3 tahun dahulu. Ini bukan susut nilai yang sedikit. Ini kejatuhan yang besar. Susut nilai sebanyak 66% bukan kecil kecuali Najib ingat peneroka Chini 5 bodoh belaka. Kita tidak hendak dengar alasan tok nenek mengenai pasaran itu dan ini. Semua faktor ini diambil kira dengan analisa yang canggih semasa hendak pengapungan dahulu. Pembeli potential bukan main lagi dinyanyikan lagu yang muluk2. Akhirnya yang membeli ialah pembeli institusi dan pembeli runcit.

Apungan fgv menghasilkan RM10 bilion untuk felda. Daripada jumlah ini berapa Felda dapat, berapa KPF dapat? Setelah apungan , kepentingan peneroka melalui ejen2 mereka berapa? Berapa KPF dapat? Free atau kena beli? Berapa FAHC dapat- ini suatu entity pasca apungan yang dicipta khas untuk menjaga kepentingan peneroka.

Bolehkah mereka menguasai felda dan FGV.

Saya tanya soalan ini ialah kerana jika jawapan nya boleh, maka peneroka mesti mengambil langkah membeli kesemua saham termasuk yang tidak dijual oleh FGV kepada awam iaitu 40%.

Dengan felda2 sekali beli dan letakkan sumber pengkayaan iaitu bisnes felda dalam tangan peneroka.

Inilah cara mengukuhkan ekonomi bangsa Melayu.

Tiada ulasan: