"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerana doa seorang banduan

“SETIAP kali saya naik pangkat saya akan terkenang dekat dia,” demikian imbasan kenangan Timbalan Penguasa Penjara Kajang, Mohd Noor Abu Bakar, 55, ketika berbicara mengenai kenangannya sepanjang bertugas di Jabatan Penjara Malaysia.

Dia yang dimaksudkan oleh Mohd Noor ialah seorang bekas banduan lelaki yang pernah mendapat 'didikan' olehnya sekitar tahun 1990-an.

"Saya ketika itu bertugas sebagai wadar penjara di Kuantan, Pahang. Apa yang begitu terkesan kepada ‎saya ialah pada satu hari guru saya telah mendapat satu surat daripada seorang banduan.

"Catatan surat itu begitu menyentuh hati. Catatan itu tertulis: ‘Cikgu menerangi hidup saya, saya akan kenang jasa cikgu sampai bila-bila dan akan saya titipkan doa setiap hari buatmu cikgu.’

“Saya ingat sampai bila-bila catatan ini," katanya kepada Sinar Online baru-baru ini ketika ditemui di Penjara Kajang.

Jelas Mohd Noor mungkin doa daripada banduan itu beliau membolehkan beliau meniti dari satu kejayaan ke satu kejayaan.

"Dia ini masuk penjara oleh sebab kerana menagih dan merupakan seorang banduan yang seringkali kali masuk penjara. Namun, atas kerana dasar kerja, saya selalu menasihatkan dia supaya jangan lagi ulangi kesilapan lalu.

"Alhamdulillah, selepas dia bebas, saya dimaklumkan bekas banduan itu telah berjaya mengusahakan sebuah gerai sate. Apa yang membanggakan lagi, dia kemudiannya berjaya membuka restoran," katanya.

Namun ujar Mohd Noor, dia tidak dapat berhubung lagi dengan bekas banduan itu lagi kerana sudah bertukar tempat kerja.

"Saya harap dia berjaya dunia akhirat," katanya mengenang banduan itu antara mereka yang kembali ke pangkal jalan selepas menamatkan hukuman penjara.

Mohd Noor yang juga sudah 25 tahun berkhidmat dalam kerjaya di sebalik tirai besi ini berkata, kehidupan banduan banyak mengajar erti hidup dalam dirinya.

"Kisah hidup mereka sebenarnya banyak mengajar saya tentang erti sebenar kehidupan, mereka juga banyak menyedarkan saya tentang apa itu kenikmatan kebebasan, cabaran dan katanya yang mana penjara Kajang adalah penjara kedua selepas beliau berkhidmat di penjara Kuantan, Pahang.

Penjara ini mempunyai sistem kawalan keselamatan yang maksima, di mana ia dikelilingi dinding tembok. Menurut Mohd Noor sepanjang beliau berkhidmat di penjara
-sinarharian-

Tiada ulasan: