"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sebab ramai penggusti mati diusia muda dan WWE sipenghisap darah

 Kematian Chyna semalam memang mengejutkan ramai, terutama jika melihat kepada usianya yang belum pun menjangkau 50 tahun.
Dianggap masih 'muda' kematian Chyna, 46, sebenarnya satu lagi siri 'kejutan' dialami dunia sukan gusti.

Pada 8 April tahun lalu James Brian Hellwig menghembus nafas terakhir sebelum sempat meraikan usia ke-55. Hellwig adalah nama sebenar Ultimate Warrior.

Kemudian pada Ogos tiba giliran ajal Rowdy Roddy Piper - atau nama sebenarnya Roderick Toombs, 61.

Jika usia mereka dianggap sudah lanjut, lihat pula kematian dua penggusti ini - Curt Henning atau lebih dikenali sebagai Mr Perfect, dan Andre the Giant (gambar).
Mr Perfect baru berusia 44 tahun ketika meninggal dunia pada 2003, manakala Andre - atau Andre Roussimoff, berusia 46 tahun ketika menemui ajal pada 1993.

Bagi penggusti daripada kelompok WCW pula nasib yang menimpa juga tidak banyak bezanya.

Membelasah, dibelasah

Rick Rude meninggal dunia akibat kegagalan jantung ketika baru berusia 40 tahun; Brian Pillman pula lebih awal iaitu berusia 35 tahun akibat masalah jantung. El Gigante - pemain bola keranjang dari Argentina sebelum menjadi penggusti - meninggal dunia akibat kencing manis ketika berusia 44 tahun.

Sesetengah pihak berpendapat kegagalan jantung dan masalah kesihatan berkaitan sebenarnya disumbangkan oleh pengambilan dadah dan steroid di kalangan penggusti.

Pada masa sama pengambilan alkohol pula sesuatu yang lazim di kalangan mereka.

Dibelasah dan membelasah lawan di gelanggang, persembahan penggusti WWE memang menghiburkan ramai.

Tiada ulasan: