"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

RUU 355: Pemimpin Pas perlu terima hakikat ditipu, usah bohongi ahli

MALAYSIA DATELINE
Para pemimpin Pas perlu menerima hakikat telah diperdaya Umno dalam isu pindaan Akta 355 dan tidak terus membohongi ahli kononnya keengganan kerajaan BN untuk membentangkan RUU 355 tidak menjejaskan usaha untuk memperkasakan Mahkamah Syariah.

Mengulas kenyataan Ketua Pemuda Pas Pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan Ketua Penerangan Pas Nasrudin Hassan berhubung keputusan kerajaan BN itu, Pengarah Komunikasi Amanah Selangor Jamzuri Ardani menasihati para pemimpin Pas agar tidak terus memainkan sentimen rakyat.

"Kenyataan Nik Abduh dan Nasrudin Tantawi bahawa keengganan BN untuk membentang RU355 tidak menjejaskan usaha parti itu untuk memperkasa Mahkamah Syariah adalah satu pembohongan.

"Keengganan BN untuk bentang RUU 355 (Rang Undang-undang 355) sangat menjejaskan usaha meminda Akta 355. Ini kerana, MP Marang hanya boleh kemuka usul sahaja," jelas beliau.

Menurutnya, walaupun usul RUU 355 yang dibawa Ahli Parlimen Marang merangkap Presiden Pas diluluskan di Parlimen, ia masih perlu dibentangkan wakil kerajaan di Dewan Rakyat untuk proses penggubalan.

"Apabila kerajaan enggan bentang, maknanya usul itu tidak bermakna dan sia-sia dari sudut legislatif. Terimalah hakikat anda telah ditipu dan usaha ini telah terkandas di tengah jalan. Berhentilah memainkan sentimen rakyat," ujar Jamzuri.
Nik Abduh baru-baru ini menyifatkan keputusan kerajaan BN untuk tidak membentangkan RUU355 tidak menjejaskan usaha Pas.

"Ia sekadar balik asal dan kembali kepada persediaan asal PAS," tulisnya di laman facebook.

Mengulas isu yang sama Nasrudin menyifatkan keputusan BN itu tidak menjejaskan apa-apa bagi pihak Pas dan menganggap situasi "kekal pada format asal".

"Sememangnya Ahli Parlimen Pas sejak awal telah diletakkan dalam 'mode standby' bagi menghadapi perbahasan di parlimen.

"Hanya beza jika kerajaan BN bentang maka ia menjadi bill kerajaan yang diutamakan angka gilirannya. Jika Pas yang membentangnya maka ia kekal seperti asal iaitu rang undang-undang persendirian maka gilirannya ditentukan oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat melalui peruntukan peraturan dewan," katanya yakin.

Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak selepas mempengerusikan mesyuarat dewan tertinggi BN di Menara Dato' Onn, Kuala Lumpur, Rabu lalu, mengumumkan keputusan kerajaan BN untuk tidak membentangkan Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355.

Menurut Najib, keputusan itu selaras dengan amalan BN yang membuat keputusan berdasarkan konsensus bersama parti komponen.
Sehubungan itu, kata Najib, pembentangan RUU 355 akan kekal sebagai rang undang-undang persendirian yang akan dibentangkan Abdul Hadi.

BN juga, tambah Najib menyerahkan kepada speaker Dewan Rakyat untuk menentukan tarikh dan masa pembentangan berdasarkan aturan mesyuarat Dewan Rakyat.

"Kita tidak akan bentang dan tentukan dasar kita dalam soal ini kerana RUU 355 ini adalah rang undang-undang persendirian," katanya pada sidang media.

Najib sebelum ini beberapa kali menegaskan kesediaan kerajaan untuk mengambil alih pembentangan RUU 355 itu.

Kesediaan kerajaan BN itu diulangi timbalan perdana menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam program bersama para pemimpin Umno Terengganu di negeri tersebut 17 Mac lalu.

Tiada ulasan: