"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas Johor nak tanding 40 kerusi Dun, 15 parlimen, jangan hilang semua wang pertaruhan sudahla

MALAYSIA DATELINE
Mahfodz Mohamad, Pesuruhjaya  Pas Johor berkata, Pas lebih selesa tanding 3 penjuru.Pesuruhjaya Pas Johor, Datuk Dr. Mahfodz Mohamad berkata dalam keadaan bersendirian parti itu akan bertanding lebih 40 kerusi Dun dan 12 hingga ke 15 kerusi parlimen termasuk di Segamat, Kluang, Batu Pahat, Bakri dan Labis.
Pas negeri Johor juga, katanya, yakin akan dapat mempertahankan kesemua empat kerusi parti itu dan menambah beberapa kerusi Dun yang berpotensi menang dalam 15 kerusi dalam pilihan raya akan datang.

"Kalau kita menang kita boleh jadi 'king maker' kerana ketika itu Umno atau pembangkang yang lain akan memerlukan Pas kerana tanpa kita mereka tidak boleh memerintah," kata beliau dalam satu wawancara yang disiarkan Sinar Harian hari ini.

Mengenai hubungan dengan PKR beliau berkata apabila diputuskan nanti oleh Pas Pusat, pimpinan Pas Selangor sedia akan meletakkan jawatan.

"Tetapi sehingga kini masih belum ada apa-apa keputusan yang muktamad, jadi mereka yang jadi Exco dan lain-lain menunggu sehingga ada keputusan," katanya.

Mengenai parti Bersatu pula, Pas katanya secara prinsipnya akan teruskan perbincangan walaupun ada berita-berita terbaru bahawa terutamanya Pengerusi Bersatu (Tun Dr Mahathir Mohamad) dan menyertai Pakatan Harapan.

"Jika dia memang dah muktamad bersama dengan Pakatan Harapan, malahan ada mengatakan dia nak jadi ketua dalam Pakatan Harapan, maka Pas tidak akan bekerjasama dengan Bersatu," katanya.

Beliau melihat mungkin ada hikmahnya di sebalik sendirian itu, di mana pati itu tahu kekuatan sendiri dan boleh teruskan dasar-dasar yang diperjuangkan.

"Apabila kita bekerjasama kita kena tolak ansur, tidak boleh bawa Islam semua sekali. Jadi ada pro dan kontra, walaupun dari segi kemenangan belum tentu.

"Jika dahulu, kita menang kerana ada sokongan orang bukan Islam, daripada kaum lain, tetapi apabila ada wakil rakyat kita yang kerja rajin terus mesra pengundi tidak kira kaum, mungkin pengundi yang mengundi Pas akan terus memberi undi jika dulu 80 peratus sekarang mungkin 40 peratus namun bagi Melayu kita lihat jika dulu 60-40 peratus antara Umno atau Pas, tetapi kalau sendirian Melayu mungkin beri swing kepada Pas," katanya.

Pas katanya lebih selesa menghadapi pilihanraya secara tiga penjuru.

"Kita tidak mahu sangat dua penjuru, kerana apabila dua penjuru Pas yang akan teruk.

"Apabila tiga penjuru lawan Umno, dan parti pembangkang lain belum tentu siapa akan menang.

"Tapi Pas parti lama, kita punya penyokong ramai, ada kerusi yang boleh menang walaupun bersendirian, kerana orang Pas yakin kemenangan di tangan Allah SWT.

"Sebab itu Pas tidak kecewa, kalah selalu tapi menang sekali-sekali tapi kita tidak keluar parti, yang keluar itu kerana dia kecewa," katanya.

Tiada ulasan: