"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

6 bulan tempoh 'amaran' buat perokok

Balqis Jazimah Zahari
KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) tidak akan terburu-buru mengeluarkan saman kepada perokok yang merokok di premis makanan dalam tempoh enam bulan pertama sebaik pelaksanaan larangan merokok di semua restoran dan premis makanan berkuat kuasa 1 Januari depan.

Timbalan Menteri Kesihatan, Dr Lee Boon Chye berkata, sebaliknya kementerian akan melaksanakan pendekatan mendidik dan memberi nasihat terlebih dahulu sebelum menguat kuasakan larangan sepenuhnya

“Kita akan memberikan amaran (dalam tempoh enam bulan) kepada perokok jika mereka merokok di restoran terbuka.

“Bagaimanapun, selepas tempoh itu jika perokok enggan mempedulikan amaran dan terus merokok, maka kita tidak akan teragak-agak untuk mengenakan tindakan (saman) serta-merta.

“Pendekatan ini diambil kerana matlamat kementerian bukan untuk menghukum, sebaliknya memberi pendidikan kepada perokok,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas membuat lawatan kerja dan sesi dialog bersama kakitangan Pejabat Kesihatan Daerah Kampar di Klinik Kesihatan Malim Nawar, Kampar, hari ini.

Turut hadir, Pengarah Kesihatan Perak Datuk Dr Ding Lay Ming.

Dr Boon Chye berkata, pada masa sama kementerian turut menggesa pemilik restoran untuk mempamerkan papan tanda pemberitahuan larangan merokok dan melupuskan semua penggunaan bekas abu rokok di premis mereka.

Katanya, ia sebagai langkah untuk mengelakkan pemilik didenda jika pelanggan masih mahu merokok di kedai mereka.

NSTP sebelum ini melaporkan KKM akan mempertimbangkan sekiranya terdapat pemilik premis yang mahu membuka restoran atau kafe khusus untuk perokok.

Kementerian sebelum ini juga memaklumkan akan mengeluarkan arahan larangan merokok di semua restoran dan premis makanan di negara ini berkuat kuasa 1 Januari 2019.

Tiada ulasan: