"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nik Omar mulakan tugas YDP Yadim hari ini (Gambar)

MALAYSIADATELINE

Nik Omar Nik Abdul Aziz dilantik menjadi Yang Dipertua Yadim ke-13. Foto Wan Zahari Wan Salleh.
Nik Omar Nik Abdul Aziz memulakan tugasnya sebagai Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah bersama Timbalannya, Zolkarnain Abidin di Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) hari ini.

Nik Omar mengetik kad kehadiran di mesim perakam waktu kira-kira jam 10 pagi tadi.

Pelantikan Nik Omar dan Zolkarnain adalah berdasarkan Klausa 7(a) Perlembagaan Yadim yang menyatakan bahawa semua pelantikan Yang Dipertua Yadim dan Timbalan Yang Dipertua Yadim adalah di bawah keputusan Perdana Menteri.
(dari kiri) Zolkhairanin Abdin dan Nik Omar Nik Aziz ketika mengetik kad kehadiran mereka pada hari pertama melaporkan diri di Yadim.- Foto Wan Zahari Wan Salleh.

Kedua-dua mereka akan memegang jawatan berkenaan selama tempoh dua tahun.

Pelantikan Nik Omar adalah bagi menggantikan Dr. Yusri Mohamad yang menamatkan perkhidmatannya pada 31 Oktober, manakala Zolkharnain menggantikan Mohd. Zaidi Ramli yang bertukar ke Jabatan Agama Negeri Sembilan.

Dengan pelantikan itu, Nik Omar kini menjadi Yang Dipertua Yadim ke-13 sejak penubuhan badan dakwah ini pada 1974.

Yadim adalah sebuah badan amanah yang didaftarkan di bawah Trust Incorporation Ordinance 1952 yang bertanggungjawab kepada Perdana Menteri.

Yadim ditubuhkan sebagai sebuah badan yang bertindak bagi menyelaras aktiviti serta program dakwah yang pelbagai di negara ini.

Manakala tiga lagi Ahli Lembaga Pengarah yang terdiri daripada Datuk Wira Abdul Ghani Samsudin, Mohd Raimi Abdul Rahim dan Dr Mohd Abdul Razak turut dilantik dalam pengurusan baharu Yadim.

Tiada ulasan: