"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Budak 9 tahun peristeri gadis 14 tahun

Berita perkahwinan bawah umur di antara budak lelaki berumur 9 tahun dengan gadis berusia 14 tahun menjadi tular di negara jiran Indonesia.

Pada mulanya, maklumat itu dimuat naik melalui sebuah akaun instagram @makassar_iinfo yang biasanya memaparkan berita-berita di Makassar, Sulawesi Selatan.

Bagaimanapun, hantaran tersebut yang tidak menyatakan lokasi perkahwinan tersebut.

Menurut TribunNews.Com, akaun tersebut memuat naik pelbagai gambar perkahwinan pasangan tersebut lengkap berpakaian baju pengantin.

Dalam gambar tersebut, dinyatakan perkahwinan kedua kanak-kanak tersebut berlaku pada 16 Disember yang lalu.

Dimaklumkan, kanak-kanak lelaki tersebut bernama Habibie sementara gadis itu bernama Asma Wilgalbi.

Media Indonesia mendakwa mereka telah jatuh cinta selepas bermain waterboom bersama di sebuat pusat reakreasi air.

Berdasarkan ciapan akaun instagram @makassar_iinfo, kisah pasangan muda yang berkahwin awal itu diceritakan kepada masyarakat.

”Isterinya berumur 14 tahun dan suaminya berumur 9 tahun, dua insan ini disatukan dengan ikatan perkahwinan. Mereka kali pertama berjumpa ketika bermain air di waterboom.

“Bagaimana mereka yang bertahun-tahun bercinta tetapi tetap tidak berkahwin. Jangankan saja mahu berkahwin diberikan kepastian pun tidak pernah,” ciapnya.

Tiada ulasan: