"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Asap rokok punca bayi muntah darah

Aslinda Nasir

Delisya, 2 bulan 15 hari menderita jangkitan paru-paru
Kita selalu diingatkan tentang asap rokok bahayanya adalah 2 kali ganda kepada penghidu melalui pesanan khidmat masyarakat di televisyen, radio, media sosial dan lain-lain.
Tapi kenapa masih lagi ada mereka merokok di kawasan terbuka?

Dan adakah pihak-pihak ini tidak perihatin dengan keadaan sekeliling termasuklah apa berlaku kepada seorang kanak-kanak berusia 2 bulan 15 hari sehingga menghidapi jangkitan kuman paru-paru yang berpunca dari asap rokok?

Seorang ibu Norzy Green Gurlz meluahkan rasa sedihnya melalui laman sosial Facebook, apabila pertama kali anaknya, Delisya muntah darah sebanyak 2 kali, dan kemudian terus dibawa ke hospital di bahagian kecemasan.

Setelah di x-ray, ultrasound dan membuat pelbagai kaedah perubatan lain, doktor telah mengesahkan bayi tersebut menghidapi jangkitan kuman paru-paru sangat teruk sejak 3 minggu lalu.

Kesan daripada itu, bayi tersebut menderita membuang air besar 20 kali sehari.

Dan hari ini adalah hari ke-5 Norzy dan anaknya Delisya dirawat di Hospital Shah Alam malah masih mengharapkan keajaiban berlaku.

Hati ibu mana tidak meruntun bila melihat anaknya dalam keadaan lemah malah organ dalaman anaknya bengkak termasuk hati, limpa hinggalah ke bahagian usus.

“Adik sakit ye. Ibu faham, tangan pun dah habis lebam sebab masuk jarum, masuk air, antibiotik tak putus-putus.

“Esok sepatutnya hari besar saya untuk konvo tamat belajar. Tapi apakah daya perancangan Allah lagi terbaik. Allah uji dengan sedikit ujian untuk dekatkan lagi diri padanya,” luah ibunya.

Sumber : FB Norzy Green Gurlz

Tiada ulasan: