"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azmin anjur majlis kesyukuran, Anwar buat majlis selawat

Haspaizi Zain & Alyaa Alhadjri

Ketika pergeseran antara Presiden PKR Anwar Ibrahim dan timbalannya Mohamed Azmin Ali hangat diperkatakan, kedua-dua pemimpin itu akan mengadakan dua majlis agama berasingan pada hari yang sama dan waktu yang hampir sama, Ahad ini.

Azmin Ahad ini akan mengadakan majlis kesyukuran di kediaman rasmi menteri besar Selangor, sementara di kediaman Anwar Ibrahim pula dijangka akan berlangsung majlis pelancaran zikir dan selawat.

Rencana penganjuran kedua-dua majlis itu hadir ketika isu klip video seks yang dikaitkan dengan Azmin menyebabkan pergolakan dalaman PKR yang memecahkan parti itu kepada dua kumpulan antara kem presiden parti dan kem timbalan presiden parti.

Bagaimanapun, ketika dihubungi untuk pengesahan, seorang pegawai kanan Anwar mendakwa program yang diadakan di rumah presiden PKR itu hanya "program biasa" dan tiada kaitan dengan kemelut yang sedang melanda parti itu.

"Betul, ini majlis biasa setiap Ahad di rumah bos (Anwar)," katanya kepada Malaysiakini.

Sementara itu, Pengerusi Masjid Alam Shah, Syed Amru Syed Abdullah yang mengelola majlis di rumah Anwar menjelaskan bahawa program itu telah diadakan sejak sekian lama.

"Majlis memang sudah lama dianjurkan setiap Ahad malam Isnin sudah berbulan-bulan. Kita pun ada buat penerangan dalam Facebook.

"Tak ada kena-mengena langsung dengan apa-apa yang berlaku sekarang, majlis ilmu terbuka untuk semua," katanya.

Antara pengisian program di rumah Anwar yang dinyatakan pada poster ialah bacaan Yassin dan solat hajat.

Terdahulu, pembantu kepada Menteri Besar Selangor, yang mengesahkan jemputan majlis kesyukuran Azmin memaklumkan program di kediaman rasmi Menteri Besar Selangot dianjurkan oleh setiausaha politik Azmin, Hilman Idham.

"Seluruh pimpinan dan anggota, serta semua rakyat yang menolak fitnah dipersilakan dan dijemput hadir bersama," kata jemputan program itu.

Bagaimanapun, tidak dapat disahkan jika acara itu diadakan sempena perkembangan siasatan polis berhubung kes video seks yang dikaitkan dengan Azmin.

Pada 17 Julai lalu, ketika mengulas isu klip video seks yang dikaitkan dengan Azmin, Anwar berkata menteri hal ehwal ekonomi itu wajar meletakkan jawatan sekiranya terbukti terbabit dengan klip video seks berkenaan.

Membalas kenyataan Anwar, Azmin yang juga anggota parlimen Gombak meminta Anwar "melihat cermin" dan "bermuhasabah".

Semalam, Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador mengesahkan klip video seks sejenis itu adalah tulen berdasarkan hasil analisis CyeberSecurity.

Abdul Hamid bagaimanapun menambah bahawa hasil proses pengecaman wajah (facial recognition) adalah "negatif dan tidak dapat mengaitkan pelaku di dalam video tersebut dengan individu yang dimaksudkan".

Abdul Hamid juga menyatakan bahawa penghasilan video berkenaan didalangi oleh pemimpin sebuah parti politik dan individu yang terbabit dengan penghasilan klip video berkenaan menerima upah ratusan ribu ringgit.

Setakat ini, polis telah menahan lapan individu berhubung dengan sisatan video itu, termasuk Haziq dan pembantu politik Anwar, Farhash Wafa Salvador.

Haziq sebelum ini mendakwa klip video itu dirakamkan di bilik hotel Azmin di Sandakan, Sabah, dua bulan lalu.

Azmin menafikan dakwaan itu dan menyifatkan klip video itu sebagai plot jahat untuk merosakkan kerjaya politiknya.

Tiada ulasan: