"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Senarai MPP dan wakil rakyat PKR tempelak Anwar

Dua puluh tiga pemimpin kanan PKR bersama 14 anggota parlimen hari ini nmendesak Anwar Ibrahim - yang juga presiden mereka - supaya berhenti mengeluarkan kenyataan yang memecah-belahkan parti.

Dalam kenyataan bersama dikeluarkan pagi ini, mereka berkata sebagai presiden Anwar perlu segera menggembleng perpaduan anggota parti demi keutuhan PKR, Pakatan Harapan (PH) dan negara.

Mereka juga dikatakan tidak setuju dengan kenyataan Anwar semalam yang menyatakan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, perlu melepaskan jawatan kerajaan sekiranya video berkenaan tulen.

Berikut adalah teks kenyataan bersama ahli MPP & ahli parlimen PKR.

Hentikan usaha memecahbelahkan parti

Ketika menjawab soalan wartawan di Parlimen semalam, Anwar Ibrahim telah menyatakan bahawa Timbalan Presiden, Mohamed Azmin Ali harus meletakkan jawatan sekiranya kesahihan video seks yang menjadi persoalan dibuktikan.

Kami tegas berpendirian bahawa kenyataan tersebut tidak berasas kerana hanya berdasarkan spekulasi semata-mata. Presiden sewajarnya memberikan kepimpinan yang jelas terhadap persoalan utama untuk membanteras komplot politik jahat bagi menjatuhkan Mohamed Azmin.

Beliau juga harus fokus kepada perlakuan jenayah konspirator yang telah secara terancang menularkan video seks yang jijik dengan niat jahat.

Kita hairan kerana ketika video fitnah ini ditularkan, beliau telah mengeluarkan pandangan yang berbeza dengan mengatakan bahawa Mohamed Azmin tidak perlu melepaskan jawatannya. Justeru berdasarkan penafian tegas Timbalan Presiden, Mohamed Azmin Ali berkaitan hal ini, Presiden sewajarnya mempertahankan timbalan presiden demi memelihara muafakat utuh PKR dan tidak sama sekali cuba menggasir kedudukan timbalan presiden dalam kerajaan tanpa sebarang asas yang kukuh.

Presiden wajar menyorot kembali asas perjuangan reformasi di mana seluruh kepimpinan dan anggota PKR berdiri teguh mempertahankan beliau dari fitnah jahat yang menggunakan fitnah dan video seks sebagai alat politik biarpun pada tahun 2011, ketika itu Ketua Polis Negara mengumumkan bahawa video seks tersebut adalah tulen. Mohamed Azmin secara konsisten telah mempertahankan beliau dan keluarganya selama lebih 20 tahun daripada semua tuduhan ‘gutter politics.’

Maka, kami ingin menegaskan bahawa PKR wajib berdiri teguh dan konsisten menentang politik kotor yang digunakan dalam komplot untuk menjatuhkan Timbalan Presiden. Kami akan bersama Mohamed Azmin dan mana-mana pimpinan lain sekiranya mereka diserang dengan cara yang tidak bermoral seperti ini.

Kami menggesa Anwar Ibrahim selaku presiden PKR untuk berhenti dari mengeluarkan sebarang kenyataan yang memecah belah kesatuan parti. Kami menyeru presiden untuk segera menggembeling perpaduan anggota demi keutuhan PKR, Pakatan Harapan dan negara yang tercinta ini.

Kenyataan dibuat oleh

Ahli-Ahli Majlis Pimpinan Pusat:

1. YB Zuraida Kamaruddin - Naib Presiden

2. YB Dr Xavier Jayakumar - Naib Presiden

3. Chua Tian Chang - Naib Presiden

4. YB Ali Biju - Naib Presiden

5. YB Haniza Talha - Ketua Wanita / Ahli MPP

6. YB Dr Santhara - Timbalan Setiausaha Agung / Ahli MPP

7. YAB Amirudin Shari - Ahli MPP

8. YB Rashid Hasnon - Ahli MPP

9. YB Sivarasa Rasiah - Ahli MPP

10. Rahimah Majid - Ahli MPP

11. YB Elizabeth Wong - Ahli MPP

12. YB Saifuddin Abdullah - Ahli MPP

13. Zakaria Abdul Hamid - Ahli MPP

14. Mohd Radzlan Jalaludin - Ahli MPP

15. YB Dr Mansor Othman - Ahli MPP

16. YB Kamarudin Jaafar - Ahli MPP

17. YB Azmizam Zaman Huri - Ahli MPP

18. Gan Pei Nei - Ahli MPP

19. YB Hee Loy Sian - Ahli MPP

20. YB Lee Kai Loon - Ahli MPP

21. YB Baru Bian – Ahli MPP / Pengerusi MPN Sarawak (MP)

22. YB Dr Daroyah - Timbalan Ketua Wanita / Ahli MPP

23. YB Muhammad Hilman Idham - Timbalan Ketua AMK / Ahli MPP

Ahli-Ahli Parlimen:

1. YB Steven Choong - MP Tebrau

2. YB Jonathan Yasin - MP Ranau

3. YB Willy Mongin - MP Puncak Borneo

4. YB Maria Chin Abdullah - MP Petaling Jaya

Tiada ulasan: