"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Padah mandi pakai kanta lekap mata jadi buta

FMT Reporters
Malang tak berbau, itulah yang berlaku terhadap seorang lelaki di England.
Gara-gara tidak mengamalkan penggunaan kanta lekap dengan baik mata sebelah kanannya menjadi buta.

Menurut laporan Metro News, Nick Humpreys yang berusia 29 tahun telah buta sebelah mata kerana terkena jangkitan Acanthamoeba keratitis iaitu sejenis jangkitan parasit di dalam kornea.

Jangkitan ini berlaku kerana dia tidak menanggalkan kanta lekap setiap kali mandi.

Sehingga kini dia telah menjalani 2 pembedahan dan kini sedang menunggu untuk melakukan proses pemindahan kornea.

Humpreys yang telah menggunakan kanta lekap sejak 2013 memberitahu tidak tahu akan bahaya memakai kanta lekap ketika mandi.

Padahnya dia yang berusaha untuk memperbaiki tahap penglihatannya terutama ketika bersukan bertukar menjadi buta.

Jejaka malang yang mempunyai rabun dekat ini memilih untuk memakai kanta lekap kerana dia tak suka menggayakan cermin mata.

“Selepas mendapat jangkitan segala aktviti menjadi terbatut. Sebelum ini saya mengunjungi gimnasium setiap hari dan bermain bola tiga kali seminggu.

“Kini saya hanya mampu duduk di rumah sahaja selama enam bulan kebelakangan ini serta rasa macam tak bersemangat nak meneruskan hidup,” jelasnya.

Nick mula menyedari ada yang tak kena dengan matanya selepas perasan terdapar kesan calar pada matanya.

Pada mulanya dia tak mengesyaki apa-apa sehinggalah ia mula serius.

Risau dengan kondisi tersebut dia segera mendapatkan nasihat serta pemeriksaan doktor yang kemudian mendapati dia positif Acanthamoeba keratitis.

Jangkitan ini disebabkan oleh mikroskopik organisma dikenali sebagai Acantamoeba yang boleh didapati di dalam air.

Enam bulan selepas mendapat rawatan doktor akhirnya membuat keputusan untuk melakukan “corneal cross linking”.

Prosedur tersebut dilakukan untuk membersihkan jangkitan.

Bagaimanapun matanya sukar diselamatkan dan telah menjadi buta.

Apa itu ITU Acanthamoeba Keratitis

Acanthamoeba merupakan sejenis mikroskopik organisma yang hanya memiliki satu sel.

Kearatitis pula bermaksud keradangan yang berlaku dalam kornea.

Mikroorganisme ini biasanya ditemui di dalam tanah dan juga air.

Ia boleh didapati di dalam air paip, kolam renang dan juga air laut.

Tiada ulasan: