"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

YB kong ka li kong?

MOHAMED HANIPA MAIDIN

1. Sejak saya menjadi ahli Parlimen, maaf kata, more often than not, saya amat jarang mendengar perbahasan yang awesome dari YB yang popular dengan “Kong Ka li Kong” ini dan juga YB Arau.

2. Oleh itu, bila YB ini menyatakan sesuatu , yang bagi saya, amat tidak wajar kepada “wira atau hero frontliners negara”, bagi saya, maaf kata lah, itulah, malangnya, kualiti perbahasan YB ni. Cuma kali ini saya anggap YB ni telah melepasi garis merah. Beliau telah ” encroached a forbidden zone! “.

Jika Arau nampaknya pertahankan YB “Kong ka li kong” ini, saya menanti YAB PM Tebuk Atap yang Khianat Mandat Rakyat ini juga untuk pertahankan kenyataan YB tersebut ! Ada beran?

3. YB sorang ini nampaknya tidak puas hati kenapa our superb DG ini dikatakan hanya “sibuk” mengadakan sidang media harian mengenai status wabak Covid-19 di Malaysia. Ya, idealnya YB Menteri Kesihatan atau YB timbalannya yang sewajarnya mengadakan sidang akhbar harian tu. TAPI..

4. Be honest. Adakah YB rasa rakyat boleh yakin seyakin yakinnya, jika yang buat sidang akhbar harian isu Covid ini misalnya Menteri Kesihatan yang anjur orang minum air suam dan timbalannya yang didakwa kerana langgar PKP yang buat sidang akhbar harian isu Covid ini?

Adakah YB yakin rakyat tak akan dilanda sindrom kemurungan /depression jika Menteri Kesihatan atau timbalannya yang buat sidang akhbar harian tentang covid ini ?

5. Manusia macam YB or your kind mungkin sukar untuk menilai kejayaan atau kecemerlangan DG yang kami anggap wira atau hero Frontliners di negara ini. Akan tetapi perlukah ayat ” takut mati” yang sangat berciri accusatory (tuduhan melampau) itu dilafazkan in the first place?

6. Saya tidak ada di dalam dewan ketika YB ini berkata benda “jijik” tu. Jika diandaikan saya ada di dewan pada waktu itu, jujurnya saya tak pasti apa yang saya akan lakukan. Sudah tentu saya amat marah dan kecewa!

Apa pun, saya juga amat kesal kerana YB Pengerang selaku Timbalan Speaker gagal membuat sebarang ruling sama ada kata-kata YB ” kong ka li kong” itu boleh dikira wajar dan bersifat “parliamentary“?

Tiada ulasan: