"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Setelah setahun memerintah, 20 soalan untuk Bersatu, Umno dan Pas

MALAYSIA DATELINE

Setelah setahun Bersatu, Pas dan juga Umno bergabung dan membentuk kerajaan Perikatan Nasional, penyokong Pakatan Harapan khasnya AMANAH mengemukakan 20 untuk mereka.

Persoalan ini ditimbulkan kepada mereka kerana gabungan mendakwa mewakili 95 peratus pengundi Melayu dan Islam.

Mereka menamakan kesemua persoalan itu sebagai ‘Soalan rakyat’ untuk kerajaan Perikatan Nasional.

Kesemua 20 soalan itu adalah:

1. Adakah RUU 355 telah diluluskan?

2. Apakah harga barang turum?

3. Apakah harga minyak turun?

4. Apakah penjenayah rasuah dan salah guna kuasa didapati bersalah dan dihukum penjara?

5. Apakah arwah Adib telah dibela?

6. Apakah tidak berlaku murtad?

7. Apakah LGBT telah lenyap dari muka bumi Malaysia?

8. Apakah masalah air Kelantan telah selesai?

9. Apakah hutang Felda telah di hapuskan?

10. Apakah PTPTN telah dimansuhkan?

11. Apakah pinjaman kenderaan TANPA interest?

12. Apakah kilang arak telah ditutup?

13. Apakah tempat judi telah di tutup?

15. Apakah Tanah Rizab Melayu telah di kembalikan?

16. Apakah dadah di kalangan masyarakat Melayu telah selesai?

17. Apakah masalah penyakit seksual di Kelantan telah selesai?

18. Apakah tidak ada lagi penganggur Melayu Islam?

19. Apakah wanita telah terbela dan tidak ada lagi keganasan rumah tangga?

20. Apakah Pas, Umno dan Bersatu sudah berhenti dari mencipta alasan demi alasan.

“Sekarang baru kau tahu… Kau pun tak mampu buat. Takkan baru kawin nak beranak kan? Itu la alasan kamu akan guna,” kata mereka menyindir kerajaan PN terutama Pas itu.

Persoalan ini sekarang disebarkan di media-media sosial untuk disampaikan kepada penyokong Bersatu, Pas dan juga Umno.

Tiada ulasan: