"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ada 'malaun dan walaun' cuba wujudkan kerjasama BN, PN dan GPS - But Jazlan

Malaysiakini 

Timbalan Ketua Umno Johor Nur Jazlan Mohamed mendedahkan terdapat usaha sulit membabitkan segelintir pemimpin Umno untuk mewujudkan kerjasama baru antara BN, Perikatan Nasional (PN) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Dia mendakwa agenda itu dirancang oleh pihak dalam Umno dan PAS.

"Katanya ada dua tiga kerat 'malaun' dalam Umno sedang buat gerakan sulit bersama 'walaun' PAS untuk jodohkan PN, BN dan GPS selepas PRU15 nanti.

"Kumpulan ini cuba melemahkan Umno dari dalam dengan harapan mereka dapat mempengaruhi barisan kepimpinan Umno/BN supaya menerima PN sebagai rakan kerjasama politik di masa depan.

"Mereka juga sanggup terima 'katak-katak' politik bekas Umno dari Bersatu dan cuba buat taktik 'reverse takeover' BN," katanya dalam hantaran di Facebook hari ini.

Katanya lagi, pihak yang terlibat ini bergerak secara sulit, termasuk dalam menarik GPS.

"Mereka juga dikatakan cuba untuk meminang GPS supaya menerima projek 'trans PN-BN-Borneo' bagi menubuhkan kerajaan campuran selepas PRU15.

"Tapi dengar ceritanya GPS pun tolak dan tak setuju dengan pinangan tak masuk akal kumpulan malaun dan walaun ini...," katanya lagi.

Nur Jazlan bagaimanapun tidak mengemukakan bukti bagi menyokong dakwaannya itu.

Sebelum ini, beberapa pemimpin PAS secara terbuka menyatakan mereka mengadakan perbincangan tidak rasmi dengan pemimpin Umno.

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi telah menegaskan parti itu akan bergerak solo dalam PRU akan datang.

Tiada ulasan: