"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PKR, Amanah guna lambang PH di Sarawak, DAP pilih logo sendiri

FMT Reporters

PETALING JAYA: PKR Sarawak dan Amanah akan menggunakan lambang Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya umum ke-15 (PRU15) tetapi DAP negeri memutuskan untuk menggunakan logo sendiri.

Pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14), DAP Sarawak menggunakan lambang roket yang sinonim dengan parti itu.

Menurut Borneo Post, ketua PKR Sarawak, Roland Engan berkata, pemimpin DAP negeri percaya logo parti itu mempunyai nilai sentimental manakala sebahagian penyokong setia pula tidak mahu DAP menggunakan lambang PH.

Setiausaha DAP Sarawak, Alan Ling juga berkata, pemimpin DAP di negeri itu lebih memilih logo sendiri dan satu kenyataan rasmi akan dikeluarkan tidak lama lagi.

“PH kebangsaan memutuskan untuk menggunakan lambang PH tetapi kami di sini diberi kebebasan untuk membuat keputusan,” katanya.

Sementara itu, Engan menafikan dakwaan PKR Sarawak akan memberi laluan kepada Parti Bangsa Malaysia (PBM) di Julau. Penyandang kerusi Parlimen Julau adalah Larry Sng, yang dahulu presiden PBM sebelum jawatan itu diambil alih Zuraida Kamaruddin.

Sng memenangi kerusi itu pada PRU14 sebagai calon bebas sebelum menyertai PKR. Beliau kemudiannya meninggalkan parti itu pada tahun lalu.

“Kami mempunyai calon sendiri di sana. Kami tidak berunding dengan Sng di Julau,” katanya dan menambah PKR Sarawak akan bertanding di 17 kerusi Parlimen termasuk Kapit dan Julau.

Tiada ulasan: