"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Manek Urai : 'BN sampai dah tak kenal anak sendiri'

Zulkifli Yahaya
Kerajaan Pusat akan menjadikan Manek Urai sebagai 'anak angkat' sekiranya BN berjaya memenangi pilihan raya kecil DUN tersebut 14 Julai ini. Perkara tersebut diberitahu oleh Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Dato' Mustafa Mohamad.

Menurut Mustafa, Manek Urai akan diberi tumpuan khusus daripada semua aspek, terutama pembangunan infrastruktur sekiranya menjadi anak angkat kepada Kerajaan Pusat.

Itupun jika BN menang. Jika kalah, janji tersebut akan terbatal dengan sendirinya. Dalam banyak Dun yang terdapat di Kelantan, BN memilih Manek Urai untuk dibangunkan, tidak Guchil atau Dabong.

Perlu pembelaan

Banyak lagi kawasan yang yang ketinggalan dan perlukan pembelaan. BN tidak peduli kesusahan rakyat di kawasan lain. Secara tiba-tiba mereka hanya prihatin terhadap penduduk Manek Urai.

Mengapa? Budak darjah tiga pun tahu jawapannya; kerana mahu memenangi kerusi Dun tersebut. Dalam membantu rakyat sejak dulu kini dan selamanya, BN tidak pernah ikhlas.

Membantu bukan atas dasar tanggungjawab sebagai kerajaan tetapi untuk merasuah pengundi. BN adalah kerajaan yang berkuasa di Pusat, justeru Kelantan dan Manek Urai sendiri adalah di bawah jajahan takluknya.

Manek Urai tidak terletak di Daerah Narathiwat, Thailand. Jelasnya, Manek Urai adalah 'anak kandung' BN. Apabila BN umum akan jadikan Manek Urai sebagai 'anak angkatnya' ia menimbulkan tanda tanya adakah selama ini mereka tidak sedar bahawa Manek Urai terletak dalam Malaysia.

Dongeng Pak Pandir mengisahkan bagaimana si bodoh bendul itu terkejut apabila menjumpai anak orang tercicir di atas jalan, sekembainya dia daripada mengebumikan anaknya. Dia ceritkan pada Mak Andeh, "Bukan anak kita saja mati, anak orang pun mati juga." Walhal, budak yang tercicir itu anaknya sendiri.

Uzur dan nyanyuk

Tidak tepat untuk meletakkan watak Pandir pada BN. BN tidak kenal anak sendiri bukan kerana bodoh bendul, tetapi kerana sudah uzur dan nyanyuk.

BN adalah parti yang sudah terlalu tua. Kadang-kadang ingat dan terkadang lupa. Namun banyak yang lupa daripada ingat. Anak cucu pun sudah tidak dikenali lagi. Kadang-kadang bahasakan diri 'Pak Cik' pada anak sendiri.

Begitulah gambarannya BN di Manek Urai apabila mengumumkan bahawa Kerajaan Persekutuan akan jadikan kawasan itu 'anak angkat'.

Beberapa adegan politik yang tidak pernah berubah sama ada semasa mereka kuat atau lemah, iaitu cara berhadapan dengan pengundi.

Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan sampai bermalam di rumah pengundi. Gambar beliau menoreh getah terpampang hampir di semua akhbar talibarut. Menghulur bantuan dari rumah ke rumah, berjemaah dari surau ke surau dan bersarapan dari warung ke warung.

Baru terhegeh-hegeh

Kononnya-kononnya nak gambarkan pemimpin Umno adalah berjiwa rakyat. Naik meluat orang tengok sikap mengada-ngada pemimpin Umno. Waktu pilihan raya kecillah baru terhegeh-hegeh nak hampiri rakyat bawahan. Waktu di luar waktu pilihan raya, rakan mereka adalah tokoh-tokoh korporat dan penaja-penaja politik.

Menurut Ahmad Maslan, segala pembangunan yang ada merupakan 'jasa dan budi' kerajaan BN yang disalurkan melalui agensi kerajaan Pusat.

Pemahaman BN memang begitu, apa yang mereka lakukan untuk rakyat bukan 'amanah atau tanggungjawab'. Ia cuma budi baik yang dihulurkan. Maknanya mereka berhak untuk tidak menghulurkannya kepada rakyat, sekalipun khazanah kekayaan negara yang ada di tangan mereka adalah dari duit cukai yang dikutip dari rakyat jelata.

Jenis pemimpin apakah yang sedang berkuasa di Pusat ini sehingga tidak sedar bahawa mereka cuma pengurus dana negara, bukannya pemilik? Pemiliknya adalah rakyat.

Kadangkala terasa juga bosan untuk menulis isu yang sama, perihal ketidakadilan kerajaan Pusat dalam menghulurkan kemudahan untuk rakyat. Isu bantuan pilih bulu dan tar mini sekerat-sekerat, sehingga kini belum berakhir, malah semakin menjadi-jadi.

Belum kenal kalkulator

Di Kedah, apabila peruntukan Pusat tidak lagi melalui pejabat daerah sebaliknya diuruskan oleh Jabatan Pembangunan Pusat (JPP), penyaluran bantuan untuk rakyat seolah-olah kita sedang berada di Zaman Batu, di mana manusia belum kenal kalkulator.

JPP tidak mempunyai pengurus-pengurus yang profesional, sebaliknya menyerahkan tugas kepada penghulu tiga mukim (lantikan BN) dan JKKP yang sebahagiannya tiada kelulusan walaupun SRP.

Dengan lagak bagai pegawai kerajaan, merekalah yang mengarahkan kontraktor menurap jalan ikut kehendak nafsu serakah mereka. Untuk saudara mara dan kroni mini tar hingga ke pintu rumah. Untuk penyokong PAS, jangan haraplah.

Ketua Kampung Padang Luar, Alor Setar mengeluh kerana jalan masuk ke kampungnya tidak pernah diturap tar sejak berpuluh tahun, sedang satu laluan lain dalam kampung sama yang baru ditar beberapa bulan lalu, kini ditar semula walaupun belum rosak.

Sebabnya ialah laluan pertama tadi digunakan oleh majoriti orang PAS, manakala laluan kedua digunakan oleh majoriti ahli Umno. Kontraktor tidak dapat berbuat apa-apa kerana itu arahan JKKP. Nampaknya JKKP 'lebih berkuasa' daripada pegawai-pegawai JPP di peringkat negeri.

Sifat umum manusia bila kalah dan ditolak rakyat mereka makin insaf dan tawaduk. Berbeza dengan Umno, makin kalah jadi makin jahat dan menindas.
-harakahdaily-

Tiada ulasan: