"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Manohara demo bantah KL isu Ambalat

Manohara Odelia Pinot, ketika sibuk dengan dakwaannya terhadap putera Sultan Kelantan, melapangkan masa berdemonstrasi menentang Malaysia berhubung isu pencerobohan di Ambalat.

Bekas model muda itu, yang digelar Cik Puan Temenggong Kelantan, menyertai bantahan NGO republik itu yang dikenali Laskar Merah Putih di depan kedutaan Malaysia di Jakarta petang semalam, lapor akhbar internet popular
Detik.com.

manohara odelia pinot malaysia embassy protest in jakarta 100609 04Dengan bertopi seragam NGO itu, wanita 17 tahun itu melaungkan suara bantahannya, di sisi ibunya Daisy Fajarina, di atas sebuah kenderaan bersama ratusan pengikut Laskar Merah Putih, badan yang turut membantu melarikannya dari Singapura, 31 Mei lalu.

Dengan bersemangat dan berapi-api, Manohara dilaporkan menggesa Indonesia bersikap tegas mempertahankan wilayah Ambalat, di tenggara Sabah, yang menjadi pertikaian dua negara itu dan dipercayai mengandungi minyak.

"Tanah Ambalat mutlak milik kita, jadi tidak perlu ada pembicaraan," Manohara dipetik berkata dalam bahasa Inggeris di Jalan Rasuna Said yang menempatkan bangunan beberapa kedutaan asing, termasuk Malaysia.

"Sebagai generasi muda, saya sangat peduli dengan kasus ini."

manohara odelia pinot malaysia embassy protest in jakarta 100609 01Gelagat Manohara - yang menjadi tumpuan besar rakyat Indonesia susulan dakwaan-dakwaan panas terhadap suaminya Tengku Muhammad Fakhry Petra di media - memancing minat pemandu kenderaan yang lalu lalang di jalan tersebut.

Sebahagiannya malah dilaporkan sengaja memberhentikan kenderaan masing-masing untuk melihat gadis manis itu berdemonstrasi buat kali pertama.

Sementara itu, speaker parlimen Indonesia, Agong Laksono berkata panglima Tentera Laut Diraja Malaysia, Laksamana Datuk Seri Abdul Aziz Jaafar telah menyampaikan permohonan maaf kepada republik itu berhubung pencerobohan kapal peronda negara ini.

Tempo Interaktif petang ini melaporkan, permohonan maaf disampaikan dalam satu pertemuan dengan lima wakil jawatankuasa pertahanan Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) yang berkunjung ke Kuala Lumpur baru-baru ini.

Walaupun positif dengan maaf itu, Agong bagaimanapun dilaporkan berharap kerajaan Malaysia sendiri melalui perdana menteri mengutus surat rasmi untuk berbuat demikian.

Laman web berita itu memetik Agong sebagai berkata "Indonesia sudah puas bersabar atas tindakan pencerobohan yang sering berlaku."
-malaysiakini-

Tiada ulasan: