"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mempertahankan kejujuran Najib / Zambry / PKFZ / Altantuya

Penarik Beca

Anda boleh membaca hansard Dewan Rakyat di sini untuk melihat betapa susah payahnya Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz hendak mempertahankan bossnya yang mendakwa Kelantantidak berhak mendapat bayaran tunai royalti minyak. Tak kisahlah.

Hanya yang saya terfikir, jika tidak ada Nazri, Umno mungkin akan kehilangan seorang menteri yang handal bersilat kata dan membelit lidah untuk mempertahankan kejujuran bossnya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib jujur. Dia menipu, tapi dia tak menipu dalam gelap. Dia buat dalam terang dan di dalam Dewan Rakyat pula.

Tidak kisahlah walaupun bertentangan dengan kejujuran ayahnya. Ketika menjawab soalan Ahli Parlimen Kota Melaka ketika itu, Lim Kit Siang di Dewan Rakyat pada
12 November 1975, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein memberitahu:

"Semua negeri di Malaysia, melainkan Sabah dan Selangor, telah menandatangani perjanjian dengan Petronas sebagaimana yang dikehendaki oleh Akta Kemajuan Petroleum, 1974.

"Saya diberitahu Kerajaan Negeri Selangor pun telah bersetuju menandatangani perjanjian ini.

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap negeri akan menerima lima peratus daripada nilai petroleum yang dijumpai dan diperolehi di negeri masing-masing samada yang diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan negeri tersebut, yang dijual oleh Petronas ataupun agensi-agensi ataupun kontraktor-kontraktornya".

Hanya yang saya harapkan, janganlah pula pemimpin PAS meniru-niru kejujuran Najib itu walaupun berkawan dengan Najib dalam gelap (Nak tergelak aku melihat beberapa sang bengap membuat analisis bangang tentang pertemuan spontan dalam terang antara Najib dan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Itu bukan berhendak politik dalam gelaplah. That is not treachery, stupid!).

Tidak kira dalam terang atau dalam gelap, janganlah hendaknya para pemimpin PAS bercakap bohong.

Menarik:
Betul ke menantu Tok Guru memang Ir. atau jurutera bertauliah (Asrol 19/11/09)

Berkaitan:
Oil money not prerogative of federal government, says Tengku Razaleigh(The Edge 18-11-09)
Ku Li: All states have a right to oil royalty

Tiada ulasan: