"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis tutup laluan ke Istana Negara

Polis menutup semua jalan menuju ke Istana Negara menjelang berlangsungnya dua perhimpunan - pro dan anti-ISA - yang dijadual bermula jam 2 petang ini.

Di hadapan Istana negara - yang biasanya dipenuh bas-bas yang membawa pelancong- - pagi ini kelihatan barisan trak Unit Simpanan Persekutuan (FRU) termasuk trak meriam air di tempat di situ.

Istana Negara menjadi destinasi kedua-dua perhimpunan tersebut untuk menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Pada mulanya, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) merancang untuk menghimpunkan 100,000 untuk berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum tersebut, meminta Yang di-Pertuan Agong mendesak kerajaan supaya memansuhkan ISA.

Undang-undang yang berusia 49 tahun itu digubal untuk membasmikan ancaman komunis tetapi para pengkritiknya mendakwa ia kini disalahgunakan untuk menahan penentang kerajaan tanpa bicara.

GMI turut disertai parti-parti pembangkang - PKR, PAS dan DAP. semalam PAS meminta ahli-ahlinya supaya menyertai perhimpunan hari ini.

Pemimpin Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang - yang dua kali ditahan di bawah ISA - akan mengetuai protes hari ini bersama dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Manakala Majlis Pemuafakatan Ummah (Pewaris) pula merancang mengadakan perhimpunan pro-ISA, kecuali jika GMI membatalkan perhimpunannya.

Penyokong Pewaris akan memakai baju berwarna putih manakala penyokong GMI pula akan memakai baju berwarna hitam dan merah.

Kedua-dua pihak akan mula berkumpul mulai jam dua petang di beberapa lokasi yang pusat bandar.
-malaysiakini.com-

Tiada ulasan: