"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

"Mereka Risau Isu Agama Rasmi, Hukum Qazaf, Sumpah Laknat ? " - DSAI





AYER KEROH 13 MEI: Bekas Pesiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Datuk Anwar Ibrahim menyuarakan kebimbangan tentang tahap pemahaman masyarakat yang semakin menipis berhubung agama Islam.

Ini kerana menurutnya, pemikiran rakyat kini dikongkong dengan kejahilan sehingga rakyat terhindar daripada memahami prinsip Islam sebenar.

Berucap dalam program Seminar Maqassid Syariah Peringkat negeri Melaka sebentar tadi, Anwar menyifatkan Islam tidak mampu berkembang tanpa pemahaman khusus.

Justeru katanya, matlamat menerapkan nilai Maqassid Syariah adalah demi menjaga kehormatan insan.

"Mereka sibuk risaukan negara jadi negara Kristian akan tetapi hukum Qazaf, sumpah (laknat) dan hukum Syarak tidak dipatuhi sesetengah individu," ujarnya.

Ujarnya lagi sebarang bantahan perlu disuarakan mengikut landasan yang betul, seraya mengelak perbuatan menghina kaum yang berlainan agama.

Beliau mengambil contoh kejadian membakar gereja Kristian di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor yang disifatkan tidak mengikut syiar Islam tentang menghormati kedudukan agama lain di negara ini.

Anwar berkata Maqassid Syariah yang diperkenalkan merangkumi keadilan sosial.

Justeru beliau menyuarakan gesaan membela nasib rakyat dengan kekayaan negara yang diperolehi dan bukan hanya kepentingan sesetengah pihak.

"Bank Islam catat untung tapi kalau tidak diberikan kepada rakyat maka ianya tidak memenuhi prinsip Maqassid," jelas beliau di hadapan 100 orang yang hadir ke program berkenaan.

Turut memberi ucapan Ketua Penerangan PKR, Dr Mohd Nur Manuty dan Pesuruhjaya Pas Melaka, Ustaz Abdul Ghani Rahman.

Dalam pada itu tetamu khas yang diundang Profesor Dr. Wahbah Zuhaili dalam ucapannya berbahasa Arab menyatakan kepentingan Maqassid Syariah sebagai pilihan terbaik kepimpinan negara yang menitik beratkan hubungan hak asasi manusia.

Justeru beliau menyeru agar masyarakat berbilang kaunm di negara ini mendalami ilmu Maqassid yang menjaga kepentingan semua kaum dan agama.

Beliau kemudian mengakhiri ucapannya dengan mengajak umat manusia menyertai kumpulan yang mengangkat kedamaian.
-tvsnews-

Tiada ulasan: