"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Kerakyatan untuk undi': Surat palsu, kata Umno

NONEKetua Umno Hulu Selangor Mohamed Idris Abu Bakar menafikan beliau pernah menulis mahupun menandatangani sepucuk surat bagi mendapatkan kerakyatan Malaysia kepada sekumpulan penduduk tetap di negara ini dengan tujuan mendapatkan undi mereka untuk BN pada pilihan raya akan datang.

“Kita tak pernah tulis surat itu. Kenapa harus kita tulis. Kenapa? Kita menang (Hulu Selangor) pada pilihan raya kecil (tahun lalu)," katanya ketika dihubungi pagi ini.

Mohamed Idris yang juga ADUN Hulu Bernam mendakwa surat berkenaan adalah palsu dan dakwaan PKR semalam yang menuduh Umno berbuat demikian sebagai satu bentuk fitnah.

"Ini fitnah kerana bukan tandatangan saya di surat itu dan namanya juga tidak tertera dengan penuh,” katanya.

Timbalan pengerusi PKR selangor, Zuraida Kamaruddin pada sidang media semalam menunjukkan kepada wartawan surat yang didakwa bukti Umno menyalahgunakan proses kerajaan.

Surat bertarikh 23 Mac dari Mohamed Idris itu dialamatkan kepada Menteri Dalam Negeri dan naib presiden parti itu, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

NONESurat itu dikatakan sebagai percubaan mendapatkan kerakyatan Malaysia untuk tidak kurang 2,000 penghuni tetap di Hulu Selangor bagi mengukuhkan sokongan undi mereka pada pilihan raya akan datang.

"Kepala surat adalah tidak jelas (dalam laporan media) tetapi yang pasti Umno bahagian Hulu Selangor tidak mengeluarkannya.

"Saya tidak tahu jika ada orang yang mencuri kepala surat bagi mengeluarkan surat itu. Ia agak mudah dilakukan teapi tidak terlintas di fikiran saya berbuat demikian,” kata Mohamed Idris dsambil ketawa.

Malaysiakini semalam menghubungi pejabat ADUN itu untuk ulasannya dan seorang kakitangan pejabatnya berkata “surat sokongan” itu telah dihantar ke Kementerian Dalan Negeri.

Bagaimanapun, ketika dihubungi semula hari ini, beliau berkata surat itu tidak ditandatangani oleh Mohamed Idris, dan enggan mengulas.

Ahli parlimen Hulu Selangor P Kamalanathan pula masih belum menjawap soalan yang dikemukakan oleh Malaysioakini kepadanya berhubung perkara berkenaan.

Zuraidah dijadual mengadakan laporan polis hari ini berhubung dakwaannya itu.

-malaysiakini-

Tiada ulasan: