"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS: Tiada seorang pun manusia yang maksum termasuklah sultan

Berlandaskan ajaran Islam, tidak ada manusia, termasuk kerabat diraja di negara ini yang bebas daripada kecenderungan untuk melakukan kesilapan, kata timbalan pesuruhjaya PAS Selangor, Khalid Samad.

"Dasar PAS ialah, tiada seorang pun manusia yang maksum (sifat yang dikhaskan untuk nabi dan dipelihara oleh Allah daripada melakukan dosa). Ini termasuklah sultan.

“Terutamanya dalam raja berpelembagaan, sultan ada tugas-tugas seperti yang termaktub di dalam perlembagaan. Dia tak boleh melebihi atau melampaui lebih dari itu.

NONE

"Ini bukan monarki mutlak, kalau monarki mutlak, raja akan membuat undang-undang, dan baginda boleh buat ikut apa dia nak," kata Khalid.


Beliau berkata demikian pada sidang akhbar di lobi Parlimen bagi mengulas kenyataan yang dibuat oleh pakar perlembagaan Profesor Abdul Aziz Bari, berhubung titah Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor ke atas sebuah gereja Ogos lalu.

Pemeriksaan itu dilakukan kerana ada maklumat yang mengatakan bahawa ada cubaan untuk memurtadkan orang Islam dan semasa tindakan berkenaan, 12 umat Islam dikesan berada di premis gereja itu.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: