"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bible menemukan Lopez Casanova dengan Islam

Lopez Casanova
REPUBLIKA.CO.ID, Lopez Casanova terlahir dan dibesarkan dalam sebuah keluarga Protestan yang sangat taat. Dalam keluarganya ada beberapa pastor, penginjil, pendeta, dan guru. Kedua orangtuanya menginginkan agar Lopez menjadi pemimpin Kristian. Karenanya, sejak kecil ia dimasukan pada sekolah Bible.

Namun, Allah SWT memberinya hidayah. Dalam perjalanan hidupnya Lopez akhirnya menemukan Islam. Ia pun memeluk agama Allah yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW, sebagai agama terakhirnya. Perjalanannya mencari Islam berawal dari Bibel yang dipelajarnya sejak kecil.

''Aku bersyukur dilahirkan dalam keluarga Protestan yang beragama yang memungkinkanku mempelajari Bible. Jika tidak, aku mungkin tidak mampu memahami mesej Islam," ujarnya.

Lopez menjadi seorang Muslimah kerana kepercayaan dan keyakinannya terhadap Tuhan. ''Itulah yang kemudian membuatku mengakui kesahihan Islam sebagai agama dari Tuhan. "Lalu bagaimana perjalanan spiritualnya dalam mencari Islam?
                                                                             
                                                                     ***
Lopez tumbuh dalam keluarga yang beragama. Keluarga dari pihak ibu Lopez adalah penganut Kristian Protestan yang taat. Mereka adalah orang-orang yang khusyuk dan senantiasa hidup dengan perasaan takut terhadap Tuhan. Sedangkan keluarga sang ayahnya adalah pemeluk Katolik Roma.

Maka jadilah Lopez sebagai seorang Kristian Protestan. Di sekolah menengah, Lopez bergaul dengan teman-teman Kristian dari sektor atau denominasi yang bermacam-macam. Ia juga berteman dengan mereka yang beragama Yahudi, juga seorang Saksi Yehuwa.

''Aku tak pernah menghakimi apa yang mereka yakini, dan akupun tidak mempunyai minat terhadap kumpulan agama manapun,'' ujarnya.

Menurut dia, Kristian non - denominasi seperti dirinya selalu diajarkan bahawa "Jika kamu percaya Kristus, maka kamu adalah seorang umat Kristian, dan kita semua sama di mata Tuhan, apapun mazhab yang membezakan kita."

Meski ada banyak kepercayaan di sekitarnya, Lopez selalu diyakinkan bahawa hanya ada satu Tuhan. Menurut Lopez, perbezaan tafsiran dan perbezaan versi Bibel yang digunakan oleh umat Kristian membuat agama tersebut terbahagi menjadi beberapa bahagian.

Padahal, kata dia, menambah dan mengurangkan naskah Bibel adalah dosa. Namun, selalu saja muncul sektor baru yang mencipta versi Bibel yang baru. Untuk itu, ibunya selalu menekankan sejak ia masih kecil untuk menolak buku-buku agama, risalah, maupun kesusasteraan Kristian dari orang lain.

"Bibel sudah cukup menjadi rujukan," katanya menirukan ucapan ibunya. Seiring perjalanan Lopez dihadapkan pada sebuah kegamangan akan agama yang dianutnya. ''Aku tidak mengetahui seberapa lama Bibel telah diubah dan diubah suai. Setiap golongan dalam Kristian selalu mendakwa bahawa golongan merekalah yang benar, sedang yang lainnya salah."

Sebagai seorang Kristian, Lopez mempercayai bahawa Kristian adalah kesinambungan daripada agama Yahudi. Sejatinya, ia tidak pernah mengenal Islam pada waktu itu. Ia pertama kali mendengar nama "Allah" dari pengajarnya di sekolah Bible. "Orang Cina berdoa pada Buddha, dan orang Arab berdoa pada Allah. "Saat itu, ia menyimpulkan bahawa Allah adalah nama sebuah berhala.

                                                                     ***
Kuliah di jurusan Perniagaan Antarabangsa membuat Lopez merasa perlu menguasai bahasa asing untuk menunjang kariernya di masa depan. Atas nasihat teman kuliahnya, Lopez mempelajari bahasa Arab.

"Temanku beralasan, mana-mana negara yang mempunyai penduduk Muslim menggunakan bahasa Arab kerana itu merupakan bahasa asli Al-Quran," katanya.

Saat itu, tahun 2006, Lopez mendengar kata "Al-Quran" untuk pertama kalinya. Di kelas bahasa Arab yang diikutinya, Lopez mengenal banyak mahasiswa Muslim. Mereka umumnya keturunan Timur Tengah yang lahir dan besar di AS .

Kelas pertama yang diambilnya pada 2006 bertepatan dengan bulan Ramadhan. Lopez terkesan dengan amalan puasa yang dilakukan teman-teman Muslimnya. Ia memandangnya sebagai bentuk ketundukan hamba di hadapan Tuhannya.

Lopez pun cuba berpuasa. Bukan kerana tertarik menjadi Muslim, namun semata untuk mengekspresikan diri bulat-bulat sebagai umat Kristian yang taat. "Itupun kerana puasa juga ada dalam agama Kristian. Isa pernah berpuasa selama 40 hari," katanya.

Pada bulan Ramadhan itu, seorang teman Muslim memberinya kesusasteraan Islam dan sekeping Compact Disk ( CD) yang ditolaknya. Ia teringat ucapan ibunya, "Semua agama yang salah adalah benar menurut kitab mereka. "Lopez tak tergoda untuk mengenal Islam, agama asing yang salah di matanya.
                                                                     
                                                                       ***
Musim panas 2008, Lopez bergabung dengan para mubaligh Kristian dan melakukan perjalanan ke Jamaica untuk sebuah misi Kristenisasi. Ia dan pasukannya membantu orang -orang miskin di sana. Ia dan pasukannya dan berhasil mengkristiankan sekitar 55 ribu orang dalam seminggu.

Sepulang dari Jamaica, Lopez berdoa memohon petunjuk. Ia ingin melakukan lebih banyak pengabdian pada Tuhan. "Permintaan itu dijawab -Nya dengan memberiku seorang teman Muslim," katanya.

Ia beberapa kali mengajak teman Muslimnya ke gereja, dan berfikir bahawa rakannya akan terpengaruh dan menjadi seorang Kristian sepertinya.Suatu saat, temannya mengatakan bahawa gereja adalah tempat yang bagus, namun ia menyayangkan kepercayaan jamaatnya yang mempercayai Triniti.

"Malangnya, temanku salah menghuraikan pengertian Trinitas itu. Aku hanya tertawa dan meralatnya," kata Lopez. Ia sempat berfikir tentang betapa fatalnya jika ia melakukan hal yang sama. Memberikan komen soal agama lain yang tidak difahami dengan baik adalah sesuatu yang dinilainya sebagai ucapan yang kurang berpendidikan.

Ia pun memutuskan mempelajari hal-hal mendasar tentang Islam. Lopez mulai mencari persamaan antara Kristian dan Islam. Itu terjadi ketika ia mengetahui bahawa ternyata Yahudi, Kristian, dan Islam berkongsi kisah dan nabi, dan bahawa ketiganya dapat diusut asal muasalnya hingga bertemu di silsilah sejarah yang sama.

"Sebenarnya, lebih banyak persamaan antara Kristian dan Islam berbanding perbezaan antara keduanya," kata Lopez .

                                                                         ***
Suatu hari, ia kagum dengan rakan-rakan Muslimnya yang tidak malu berdoa dan solat di tempat awam, dengan lutut dan kepala di atas lantai. "Sementara, aku bahkan terkadang malu untuk sekadar menundukkan kepala sambil memejamkan mata (berdoa) saat hendak makan di tempat-tempat awam."

Di lain hari, teman Muslimnya kembali ikut serta pergi ke gereja bersama Lopez. Di tengah perjalanan dengan kereta itu, temannya memohon izin memainkan CD Al-Quran di keretanya, kerana ia sedang mempersiapkan diri untuk solat.

"Agar sopan, aku mengizinkannya. Selanjutnya aku hanya ikut mendengar dan menyemaknya," kata Lopez 

Hal yang tidak diduga pun terjadi. Ia masih ingat bagaimana ayat-ayat Al-Quran yang didengarnya memunculkan sebuah perasaan aneh. Perasaan itu berbaur dengan kebingungan yang tak boleh dijelaskan.

"Aku tidak boleh memahami mengapa diriku boleh mengalami perasaan semacam itu terhadap sesuatu di luar Kristian."

Selepas pengalaman di dalam kereta waktu itu, perasaan takut sekaligus ingin tahu ikut menyergapnya. Ia memutuskan melihat isi sebuah DVD berjudul "The Legacy of Prophet Muhammad ( Warisan Nabi Muhammad )."

Usai memutarnya, Lopez menangis untuk alasan yang lagi-lagi tak dipahaminya. Ia mengagumi sosok Muhammad SAW dan belajar tentang bagaimana menjadi umat yang baik dari sosoknya.

Lopez berkesimpulan, kedisiplinan dalam Islam membuatnya menjadi umat Kristian yang lebih baik, dan itu menjadi alasannya untuk terus mempelajari Islam. Keingintahuan Lopez membawanya belajar lebih jauh tentang Islam, dan ia sampai pada konsep monoteisme.

"Aku berhenti sejenak, kerana itu seperti sebuah persimpangan. Aku hanya berniat mempelajari kesamaan Islam dan Kristian, sedangkan monoteisme berlawanan dengan konsep Trinity."

Pada titik sulit itu, ia berusaha tidak terpengaruh oleh siapapun, baik dari kumpulan Kristian dan Islam, sehingga ia memutuskan untuk mempelajarinya seorang diri.
Lopez pun membaca seluruh bahagian tentang Yesus dalam Bibel, dan menelaah kata- kata yang dikutip dari perkataan Yesus. Saat itu, ia menyedari bahawa ternyata Yesus mengajarkan monoteisme, bukan Trinitas seperti yang diyakininya sejak lama.

"Di sini aku mendapati bahawa mesej Yesus selaras dengan Islam."

Sampai di situ, Lopez merasa tertipu dengan kecewa. Ia menyedari bahawa segala amalan agama yang diamalkannya bukanlah yang diajarkan Yesus. "Yang terjadi adalah aku merasa dibelokkan dari menyembah Tuhan menjadi menyembah Yesus. Aku menjadi paham mengapa ada sebahagian daripada Kristian yang tidak mempercayai Trinity."

Selesai dengan penjelasan Bibel, Lopez memberanikan diri meminjam salinan terjemahan Al-Quran dari seorang teman Muslim yang juga mengajarnya cara solat. Lopez mula melakukannya lima kali sehari untuk belajar, kerana ia belum menjadi Muslim.

"Setiap selesai, aku berdoa pada Tuhanku agar mengampuniku kerana telah melakukan solat, seolah aku telah melakukan sesuatu yang salah. Ada pertempuran dalam batinku."

Setelah beberapa lama pergolakan batin itu dirasakannya, Lopez memutuskan berislam. Namun hingga hari penting itu, ia masih menyimpan perasaan takut. Hingga saat memandu keretanya, ia berdoa, "Tuhan, lebih baik aku mati dan dekat dengan- Mu daripada hidup selama satu hari namun jauh dari- Mu."

Lopez berfikir, mengalami kemalangan kereta lebih baik dialaminya jika menuju Islamic Center San Diego untuk bersyahadat adalah pilihan yang salah. Ia tiba di tujuan dengan selamat dan mengikrarkan keislamannya di hadapan awam.

Jumat itu, 28 Ogos 2008, beberapa hari menjelang Ramadhan, Lopez memeluk Islam. "Sejak itu, aku adalah seorang Muslim yang bahagia, yang mencintai solat dan puasa. Keduanya mengajarkanku kedisiplinan sekaligus ketundukan kepada Tuhan."

Tiada ulasan: