"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penyanyi Amerika Ini Masuk Islam Saat Belajar Bahasa Arab di Maroko

Jennifer Grout
REPUBLIKA.CO.ID, RABAT: Penyanyi asal Amerika, Jennifer Grout dilaporkan telah memeluk Islam saat tinggal di Maghribi untuk belajar Bahasa Arab  Hal tersebut terungkap melalui sebuah video yang dimuat naik ke laman Youtube pada Ahad (5/1).

Dalam video yang tidak boleh disahkan dari sumber lain itu, Grout muncul bersama seorang pemuda yang diduga merupkaan tunangnya dan seorang lelaki berumur. Perempuan itu lalu ditanya beberapa perkara seputar Islam dalam suasana penuh keramahan dan toleransi.

"Apakah anda tahu bagaimana mengucapkan syahadat dalam Islam?" tanya lelaki separuh baya itu kepada Grout.

Perempuan yang berjaya meraih finalis tiga besar dalam pertandingan pencarian bakat Arab Got Talent itu pun lalu mengucapkan kalimat suci tersebut sebagai pernyataan telah menjadi Muslimah. "Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan - Nya."

Selanjutnya, lelaki separuh baya tadi kembali menanyakan Grout, apakah ia tahu tata cara solat. Mendengar soalan kedua ini, pemuda yang menyertai Jennifer pun menyela dan berkata, gadis berusia 23 tahun itu tahu banyak fakta tentang Islam.

Lelaki itu kemudian bertanya lagi apakah Grout hafal beberapa ayat Al-Quran dan perempuan itu pun mengiyakannya. "Dia lalu mula membaca Surat Al Fatihah dengan lancar dan suara yang merdu," tulis OnIslam.net.

Dikutip dari laman Dailymail, Jennifer Grout yang lahir dan dibesarkan di Cambridge, Massachusetts, AS itu adalah putri dari seorang pemain piano dan biola. Dia mula belajar muzik pada usia lima tahun.

Grout belajar opera di McGill University di Montreal, ketika ia pertama kali mencari muzik Arab. Setelah lulus kuliah, ia pun kemudian memutuskan pergi ke Maghribi untuk mendalami Bahasa Arab.

Tiada ulasan: