"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Haram makan ikan yang makan babi - Mufti Perak

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata hukum memakan ikan yang diberi makan bangkai babi tanpa kuarantin selama tiga hari adalah haram.

Tambahnya, ikan itu hanya boleh dimakan selepas dikuarantinkan sahaja, lapor Berita Harian.

Bagaimanapun, katanya sekiranya umat Islam tidak mengetahuinya maka perkara itu tidak menjadi kesalahan.

“Bagi ikan makan (bangkai) babi, ikan itu bukan babi tetapi menjadi makanan najis.

“Jika orang Islam tidak tahu maka tiada masalah, tetapi jika tahu tidak boleh dimakan serta-merta, kena kurung tiga hari dan diberi makan makanan lain dan selepas itu baru boleh dimakan.

“Adalah haram hukumnya jika proses kuarantin tidak dilakukan kerana itu menjadi makanan najis,” beliau dipetik sebagai berkata oleh Berita Harian.

Beliau berkata demikian mengulas penemuan serpihan tulang dan rangka yang menyerupai babi hasil siasatan Jabatan

Tiada ulasan: