"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kelajuan 5G adalah 250 kali lebih laju dari 4G?

Tatkala pengguna mobil internet di Malaysia 'berperang' dengan pelbagai pelan internet dan juga kuota, syarikat gergasi luar negara telah pun mula menguji cuba internet berkelajuan tinggi 5G. Meskipun tiada standard yang ditetapkan kepada 5G, namun dikatakan kelajuannya adalah 250 kali lebih laju dari 4G!

Baru-baru ini, syarikat Ericsson mengumumkan bahawa mereka telah berjaya melakukan pindahan data pada kelajuan 5Gbps dalam satu ujian makmal. Ini bermakna kelajuan tersebut telah melepasi kelajuan Google Fiber Internet pada 1Gbps.

Secara teorinya, dengan kelajuan sebanyak 5Gbps, video bersaiz 50GB hanya akan mengambil masa sebanyak 80 saat sahaja untuk dimuat turun!

Walaupun ternyata, kelajuan ini belum mampu menjadi realiti dalam tempoh tahun terdekat ini, akan tetapi nampaknya menjelang 2020 ia seperti dapat direalisasikan, asal saja syarikat penyedia servis internet (ISP) dan juga MVNO (Telco) bersedia untuk melabur dan mengorak langkah bagi menyediakan infrastruktur internet yang lebih moden kepada pengguna.

.........
Arya Putra
http://www.omghackers.com

Tiada ulasan: