"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ini Bukti Undang-Undang Tubuh Selangor Tidak Benarkan Wan Azizah Jadi MB??

Tranungkite
Sekarang ini menjadi perbincangan hangat di media sosial adakah Dato' Sri Wan Azizah menepati undang-undang tubuh Negeri Selangor yang nakkan seorang Melayu yang beragama Islam sebagai Menteri Besar.

Ada yang jawab He tafsiran peguam adalah meliputi lelaki dan perempuan. Apa pun yang boleh menafsir dan membuat kata putus ialah Sultan Selangor sendiri.

Bola di kaki sultan sekarang.

3 ulasan:

Unknown berkata...

Inilah masalahnya bila manusia yang jahil berbicara.

Unknown berkata...

Salam He or She pun tak pa. asalkan buat kerja betul jangan melingkup sudah.

Satu persoalan yang saya nak tanya. Selangor ni raja dia melayu pasai apa tak tulih dalam bahasa melayu kata hebat sangat melayu......kalau dalam bahasa melayu he itu akan jadi dia dan dia pulak dalam bahasa melayu tak kira lelaki ataupun perempuan. Awat tak tulih dalam bahasa arab lagi baguih bahasa tuhan.

ROHAYA M NOOR berkata...

Considering the question of pronouns, the most frequent issues have been dealt with in the Interpretation Act 1978, so that the reference to “he” refers to “she” as well, unless the statute in question provides for a clear alternative. It also defines other useful things such as what happens when a repeal act is repealed (s 15) and measurements of time and distance, but it is this surprising failure to refer to the existence of the female sex that always attracts the most comment in law schools and academia more widely.