"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lukisan gambar Agong ini cetus kontroversi

Lukisan yang menjadi kontroversi hasil karya Leong. - FOTO Faceboo k/Silverlens Galleries
Lukisan yang menjadi kontroversi hasil karya Leong. - FOTO Faceboo k/Silverlens Galleries
SHAH ALAM - Pelukis dari Malaysia, Vincent Leong, menimbulkan kontroversi apabila mempamerkan potret gambar yang menunjukkan sisi belakang Yang di-Pertuan Agong serta Raja Permaisuri Agong dalam satu pameran di Singapura, bulan lalu.

Selain itu, potret yang digambarkan sebagai Perdana Menteri juga turut dipamerkan dari sisi belakang.

Ketua Penerangan Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Mohd Hazizi Abd Rahman berkata, lukisan berjudul 'Kenapamu, Malaysia?' karya Leong itu bukan sahaja menghina institusi diraja malah dilihat bermotif menjatuhkan agama Islam.

Katanya, ini kerana agama Islam di negara ini berada di bawah bidang kuasa raja-raja.

“Lukisan tersebut seolah-olah menganggap bahawa raja juga boleh dipermainkan. Apabila semua orang pandang remeh Yang di-Pertuan Agong, siapa lagi yang akan hormat?
-sinarharian-

Tiada ulasan: