"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa cerita sebenarnya kes Budak Tahfiz dihalau turun bas ni?

Inilah yang dikatakan ‘rambut sama hitam, tapi hati lain-lain’.

Media online hari ini gempar berikutan tindakan seorang pemandu bas didakwa bersikap kejam meninggalkan anak-anak tahfiz di tepi jalan hanya kerana dia ditegur kerana menayangkan DVD lagu dangdut dalam bas yang dipandunya!

Difahamkan, ketika kejadian sekumpulan anak-anak tahfiz (yang dipercayai juga kumpulan anak yatim) sedang dalam perjalanan dari Kedah ke Melaka dengan menggunakan khidmat bas tersebut.

Semuanya bermula apabila pemandu bas yang langsung tidak sensitif memasang DVD lagu dangdut hingga menimbulkan rasa kurang senang anak-anak tahfiz berkenaan.

Ekoran itu, salah seorang daripada anak-anak tahfiz meminta DVD lagu dangdut itu dihentikan.

Akibat berang dengan permintaaan tersebut, pemandu beragama Islam berkenaan bertindak menghentikan bas yang dibawanya dan kemudian menghalau semua anak-anak tahfiz berkenaan turun dari bas.

Berikutan itu, seorang netizen yang dikenali sebagai Durratun Nurin mendedahkan peristiwa tersebut dalam laman Facebooknya.

“Sedih bila orang Islam sendiri buat anak-anak yatim dan fakir macam ni. Kau jangan lupa, doa anak-anak yatim yang dianiaya ini mudah makbul.



“Dah call banyak kali tapi tak angkat. Sewa bas bukan murah. Ikutkan hati nak je doa biar driver tu accident mati masuk gaung,” tulisnya.

tep 2 (1)
Tambah Durratun, mereka bagaimanapun bernasib baik apabila sebuah lori sudi untuk menumpangkan anak-anak tahfiz berkenaan.

Perkara ini turut dilaporkan kepada pihak polis dan kes sedang disiasat.

Bagi mendapatkan kepastian, Mynewshub telah menghubungi pemilik syarikat bas berkenaan.

Pihak syarikat ketika itu enggan mengulas lanjut mengenai kejadian berkenaan dan hanya memberitahu mereka sedang bermesyuarat dengan pihak polis serta meminta kami menghubungi semula selepas satu jam.

Bagaimanpun, syarikat berkenaan tidak lagi menjawab telefon pihak Mynewshub yang menghubungi mereka beberapa kali selepas satu jam. – MYNEWSHUB.CC

-------------
Pemilik syarikat bas lapor polis

ALOR SETAR: Pemilik syarikat bas persiaran tampil membuat laporan polis susulan penyebaran viral pelajar tahfiz dan anak yatim dari sebuah pusat tahfiz di Jitra ditinggalkan di tepi jalan sewaktu mengikuti rombongan ke Melaka, petang kelmarin.

Berdasarkan maklumat viral terbabit, pemandu bas dikatakan menghalau semua pelajar tahfiz setelah diminta mematikan lagu dangdut yang dipasang semasa perjalanan.

Susulan itu, laman rasmi syarikat bas itu dihujani dengan pelbagai luahan kesal terhadap tindakan terbabit.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Abd Rahim Abdullah berkata, pengadu membuat laporan setelah terbaca dalam laman Facebook sekitar jam 2.02 petang, semalam yang mengatakan bas milik syarikatnya terlibat dalam kes meninggalkan penumpang yang terdiri dari sekumpulan pelajar dan kakitangan pusat tahfiz itu.

“Berdasarkan laporan yang dibuat pengadu bagi menafikan insiden itu memberitahu bahawa kejadian berlaku di Melaka. Berlaku perselisihan faham antara guru merangkap ketua rombongan dengan pemandu bas.

“Disebabkan itu guru terbabit mengarahkan pemandu menurunkan dia dan pelajarnya di Perhentian Bas Melaka Sentral. Kes terbabit akan dirujuk ke mahkamah sivil,” katanya.

Sementara itu, menurut kenalan terdekat pemilik syarikat bas berkenaan, pihak syarikat enggan mengeluarkan kenyataan kerana kes itu sudah diserahkan kepada peguam namun, apabila mendapat arahan dari peguam, baru mereka sedia untuk menghebahkan kepada media.

Menurutnya, rakannya itu meminta maaf tidak boleh memberi kenyataan kerana berada dalam tekanan dan kes masih dalam siasatan.

Dalam pada itu, melalui tinjauan di laman rasmi pusat tahfiz itu mereka juga akan mengeluarkan kenyataan rasmi kejadian sebenarnya di Melaka dalam laman berkenaan.

Menurut kenyataan awal, mereka perlukan ketenangan supaya tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh membawa kepada unsur fitnah.
-sinarharian-

1 ulasan:

Unknown berkata...

X kira la sapa yang arah turun. Yang peliknya jika benar pemandu tu beragama Islam & pasang lagu dangdut, aku nasihatkan pemilik syarikat bas ni aware la. Kalo x mau mengaji agama, tolong sediakan pemandu yg faham org yg dibawanya nanti.