"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Puad Zakarshi tuduh Muhyiddin pemalas?

Bahasa, Muhyiddin Yassin, Dr Puad Zakarshi, Idris Jusoh, P Kamalanathan, Keningau.
Kemarahan diluahkaan susulan beberapa keping yang menunjukkan kedaifan sebuah sekolah di Keningau, Sabah, yang dimuat naik di laman Facebook miliknya.
PETALING JAYA: Bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Dr Mohd Puad Zakarshi membidas Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pelajaran yang didakwa malas turun padang bagi meninjau kemudahan di sekolah.

Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) itu berkata, pegawai-pegawai pendidikan tidak sepatutnya tidak dipersalahkan kerana tidak turun padang kerana Menteri dan Timbalan Menteri juga tidak berbuat demikian.

Beliau meluahkan kemarahan itu susulan beberapa keping yang menunjukkan kedaifan sebuah sekolah di Keningau, Sabah, yang dimuat naik di laman Facebook miliknya.

Beliau berkata, Muhyiddin yang telah dua penggal menjadi Menteri Pelajaran sepatutnya cepat membela sekolah-sekolah daif terutamanya di pendalam Sabah dan Sarawak.

“Ada orang posting pada saya gambar sebuah sekolah di Keningau yang terlalu daif. Puncanya pegawai yang bertanggungjawab tidak turun ke bawah. Kenapa mereka tidak turun ke bawah? Kerana Menteri dan Timbalan Menteri juga malas turun ke bawah.

“Justeru, mereka tidak akan tahu apa yang berlaku di bawah. Bunyi cantik di atas. Kerajaan belanja berbillion untuk 1 Bestarinet, tetapi apakah disiasat keberkesanannya.

“Itu belum lagi dipaparkan asrama dan rumah guru yang daif di kawasan pedalaman. Sepatutnya bila TPM jadi Menteri Pelajaran hampir dua penggal, maka cepatlah terbela sekolah sekolah daif terutamanya di pedalaman Sabah dan Sarawak. Turunlah ke bawah! Jangan banggakan PPPM kalau level playing field masih tidak sama,” tulisnya di Facebook.

Untuk rekod, Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh dan Timbalan Menteri, Datuk Mary Yap dan P Kamalanathan.
-fmt-

Tiada ulasan: