"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kalau Nikah Eloklah Kahwin

A Kadir Jasin
TERIMA kasihlah kepada para pegawai media Jabatan Perdana Menteri (PMO) kerana terus membaca blog-blog anti-Mohd Najib Abdul Razak, termasuk blog ini.
Saya andaikan mereka baca kerana nampaknya mereka tahu yang kita, dari semasa ke semasa, menyebut nama orang yang sangat mereka gerun – (Datin Paduka Seri) Rosmah binti Mansor, dalam blog kita.

Salah seorang daripada pagawai propaganda itu berkata, blogger-blogger anti-Perdana Menteri menggunakan nama Rosmah untuk popularkan blog mereka.

Betul lah tu. Memang khalayak gemar membaca mengenai isteri Perdana Menteri. Dia telah berjaya mencipta satu pesona (watak) untuk dirinya yang menjadikan dia hampir-hampir setanding dan setaraf dengan suaminya.
Rosmah ada pesona tersendiri dan "a good read"
Sesiapapun yang belajar atau mengamalkan kewartawanan profesional tentu pernah dengar ungkapan “good read” (bacaan sedap). Rosmah adalah contoh ciri “good read.” Manakan tidak, apabila dia didakwa menghadiri taklimat rasmi kerajaan atau dilindungi anggota Cawangan Khas apabila membeli-belah.

Berkenaan taklimat rasmi, bukankah ia tertakluk kepada Akta Rahsia Rasmi (OSA)? Kalau ya, apakah isteri Perdana Menteri tidak tertakluk kepada OSA?

Bahasa dan Semantik

Apa pun, saya ucap terima kasih kepada penggilap imej PMO itu kerana memberi gelaran “nikah kahwin” kepada saya walaupun saya kurang pasti apa yang dia maksudkan dengan label itu.

Kalau dia menyindir dan menghina sekali pun saya tak kisah. Saya orang biasa saja. Orang yang bernikah dengan selebriti atau dengan wanita berkuasa itulah yang perlu berhati-hati. Takut ada cerita sensasi.

Nikah dan kahwin adalah hukum agama dan peraturan alam. Itulah yang dikehendaki Islam. Pasangan lelaki-perempuan bukan sekadar bernikah malah mereka digalakkan berkahwin untuk mendapat zuriat.

Malah ada negeri di Malaysia yang lafaz nikahnya berbunyi “aku nikah dan kahwinkan dikau...”

Bagi yang tak berapa faham bahasa dan semantik, nikah adalah lafaz kontrak perkongsian suami-isteri untuk menghalalkan mereka bersekedudukan. Kahwin pula adalah hubungan jenis lelaki-perempuan untuk kepuasan dan zuriat.

Pernah dengar durian atau rambutan kahwin? Durian dan rambutan tak nikah, tapi kahwin melalui proses pendebungaan bila debunga (pollen) bunga jantan bercantum dengan stigma bunga betina.

Tetapi ada juga kes di mana lelaki-perempuan bernikah, buat kenduri bagai nak rak kampung, gambar majlis penuh dalam blog, Facebook dan Instagram tapi mereka tak kahwin. Orang putih kata, the marriage is not consummated.

Ada yang bernikah untuk tutup mulut dan kaburi mata masyarakat kerana yang sebenarnya mereka tidak mampu “berkahwin” atau tidak minat “berkahwin”.

Ada suami tak mampu “berkahwin” akibat mati pucuk (impotency) manakala isteri pula rendah syahwat (low libido) atau dingin terhadap seks (frigid).

Kemudian ada pula yang selera seks mereka luar tabii. Misalnya si suami suka lelaki dan si isteri suka perempuan.

Jadi alhamdulillah lah bagi pasangan yang bernikah dan berkahwin sehingga mendapat cahaya mata.

Pakar perubatan dan psikologi mengatakan semakin ramai lelaki sekarang mati pucuk (impotence) ketika masih muda manakala wanitanya pula rendah syahwat atau dingin terhadap seks.

Satu kajian di Kanada di kalangan 3,921 lelaki berusia 40 hingga 88 tahun mendapati 49.4 peratus daripada mereka mengalami masalah mati pucuk atau dalam bahasa perubatan kontemporari “erectile dysfunction”.

Jadi saya tidak hairan kalau ada lelaki di Malaysia, mungkin juga di PMO, yang bernikah tetapi tidak berkahwin kerana sebab-sebab yang disebutkan di atas.

Sebenarnya masalah mati pucuk, “erectile dysfunction” dan kedinginan seks boleh diubati dan diatasi melalui perubatan moden kecuali yang menderita “koro” yakni dikunci anunya! (Boleh dalami di sini).

Wallahuaklam.

kadirjasin.blogspot.m

Tiada ulasan: