"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Saya atau pengganas? Kata dua Presiden Recep Tayyip Erdoğan kepada US

Saya atau pengganas? ' Presiden Recep Tayyip Erdoğan memberitahu US untuk memilih antara Turki atau Syria Kurdi

Mencetuskan kemarahan dengan mesyuarat antara seorang pegawai Amerika Syarikat dan Kurdish Unit Perlindungan Rakyat (YPG), Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan telah memberitahu Washington untuk memilih antara Turki dan, seperti yang dikatakannya, "pengganas”. Adakah saya yang merupakan rakan kamu atau pengganas di Kobane?" Presiden Erdogan berkata, kedua-dua PYD dan YPG adalah "pertubuhan pengganas." Ankara menganggap mereka untuk menjadi sebahagian daripada PKK, diharamkan di Turki sebagai kumpulan pengganas.

Menurut pegawai AS, perjalanan itu muncul untuk menjadi yang pertama seumpamanya ke utara Syria sejak 2013. Ia berlaku selepas sayap politik YPG, Democratic Union Party Syria (PYD) telah dikecualikan daripada rundingan damai baru di Geneva. Ankara telah mengancam untuk memboikot rundingan jika PYD dijemput.

Konflik antara kerajaan Turki dan kumpulan pemberontak Kurdish menuntut autonomi yang lebih besar bagi kumpulan etnik yang besar telah berterusan selama beberapa dekad. Dengan beberapa gencatan senjata gagal antara dua pihak, Ankara telah dipersalahkan oleh beberapa kumpulan hak asasi manusia untuk meletakkan nyawa orang awam yang berisiko di tenggara terutamanya Kurdish Turki. Pada bulan Ogos, Ankara melancarkan operasi darat untuk melumpuhkan pejuang Kurdish dikaitkan dengan Parti Pekerja Kurdistan (PKK).

Dalam kecaman marah Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan telah menuduh Washington menyebabkan pertumpahan darah di Syria dengan tidak mengiktiraf sebagai pengganas angkatan Kurdish menentang Negara Islam di rantau ini. Membawa tahap baru tekanan untuk membincangkan mengenai sekutu NATO, Presiden Turki mempersoalkan komitmen Washington itu sebagai anggota rakan-rakan gabungan.

"Hey Amerika ! Saya dah cakap banyak kali, kamu sama ada di sebelah kami atau pertubuhan-pertubuhan pengganas. Kamu tidak mempunyai pemahaman yang baik daripada mereka dan itulah sebabnya rantau ini telah bertukar menjadi lautan darah. ". kata Erdogan, merujuk kepada Syria Kurdish Democratic Union Party (PYD) dan sayap militan itu, Unit Perlindungan Rakyat ( YPG) yang Amerika Syarikat tidak mengiktiraf sebagai kumpulan pengganas.

"Kami telah menulis bukti! Amerika adalah satu kumpulan pengganas.' Tetapi Amerika berdiri dan berkata 'tidak kami tidak melihat mereka sebagai kumpulan pengganas,' ". Tidak memberitahu satu sama lain musuh-musuh saya adalah kawan saya. Kamu mesti mempunyai prinsip. Tetapi tidak ada prinsip-prinsip di sini. "

Ucapan Erdogan dalam sebuah perselisihan diplomatik meningkat antara AS dan Turki atas matlamat masing-masing di Syria, di mana kedua-duanya berkata mereka berjuang Negara Islam (IS, juga dikenali sebagai ISIS / ISIL, Daesh). Jurucakap Jabatan Negara John Kirby berkata "pejuang Kurdish antara yang paling berjaya untuk pergi selepas Daesh dalam Syria. AS tidak melihat militan Kurdi sebagai organisasi pengganas. Adapun perbezaan pendapat atas kumpulan dengan Ankara, Kirby berkata "bahkan yang terbaik daripada rakan-rakan tidak akan bersetuju dalam semua perkara."

Timbalan Jurucakap Jabatan Negara, Mark Toner, memberi maklum balas kepada komen Erdogan, sebahagian besarnya mengulangi pendirian Amerika Syarikat, tetapi juga cuba untuk membezakan antara kumpulan militan Kurdish. "Kami melihat PKK sebagai organisasi pengganas, kamu tahu, tetapi kita membuat garis pemisah yang jelas antara PKK dan YPG. Kami percaya YPG memberi tumpuan setakat memerangi Daesh di Syria, dan kami telah menyokong mereka dalam usaha itu, "katanya

Walau bagaimanapun, isu pejuang Kurdish di Syria bukan satu-satunya topik menyebabkan berturut-turut antara kedua-dua negara. Satu lagi adalah prospek Turki menjalankan campur tangan ketenteraan unilateral di Syria.

Tiada ulasan: