"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

7 MAKANAN INI BOLEH MENGAWAL KANDUNGAN GULA DALAM DARAH

Bagi penghidap kencing manis, makanan merupakan salah satu cara untuk mengawal kandungan gula dalam darah, mencegah kelaparan dan membuatkan anda kenyang lebih lama.
makanan kencing manis
Kencing manis terjadi apabila kandungan gula dalam darah atau kandungan glukosa tinggi daripada paras normal. Makanan berkarbohidrat seperti nasi, roti, bijiran, pasta, buah-buahan, susu dan pencuci mulut boleh meyebabkan berlakunya peningkatan gula atau glukosa dalam darah.

Jadual pemakanan anda seharusnya lebih tertumpu kepada jumlah dan jenis karbohidrat disetiap hidangan.

Namun begitu, penting juga bagi anda untuk menikmati makanan yang anda gemari. Anda mahu makan secukupnya supaya anda rasa puas hati dan menghindari daripada terlebih makan serta membuat pilihan yang bakal anda kesali kelak. Di sini, kami kongsikan tujuh makanan yang mampu membantu mengawal kandungan gula dalam darah sekaligus membuatkan anda gembira dan sihat.

1. Sayur segar, dimasak atau dipanggang.

Ia mampu menambahkan warna, rasa, dan tekstur pada hidangan. Pilihlah sayuran yang enak serta rendah karbohidrat seperti cendawan, bawang, terung, tomato, kubis brussel dan labu yang rendah karbohidrat seperti timun jepun.

2. Sayuran hijau.

Bila bercerita tentang sayuran hijau, salad adalah yang pertama muncul difikiran. Tetapi tidak salah untuk anda mencuba sayuran yang lain seperti kailan atau bayam. Kedua-duanya bagus untuk kesihatan, enak dan rendah karbohidrat.
sayur-dan-buah
3. Minuman berperisa yang rendah kalori.

Air kosong atau air masak itu bagus untuk anda, tetapi ia akan lebih menarik jika air tersebut mempunyai elemen buah-buahan dan sayuran. Potong lemon atau timun dan masukkan ke dalam minuman, atau pun masukkan kiub ais yang berperisa ke dalam minuman anda. Jika anda suka minum teh ais, anda boleh masukkan lemon atau batang kulit kayu manis (in english its called cinnamon) ke dalam teh anda.

Bukan sekadar rendah karbohidrat, minuman ini juga mampu membantu anda untuk kekal kenyang dan tidak sentiasa kelaparan.

4. Tembikai atau buahan beri

Tahukah anda 1 cawan buah di atas hanya bersamaan dengan 15 gram karbo?

Harganya mungkin sedikit mahal, tapi ia mempunyai nutrien dan serat serta rasa yang manis.

Untuk sedikit kelainan, anda boleh campurkan kedua buah-buahan tersebut ke dalam yogurt kosong, atau jadikan ia sebagai kiub ais sebagai “perasa” dalam air kosong anda.
tembikai1
5. Bijiran penuh, makanan serat tinggi

Penuhkan perut anda dengan makanan sebegini untuk mengelakkan daripada terlebih makan atau memilih makanan yang mungkin membahayakan anda. Anda boleh cuba kekacang seperti kacang pea, kacang merah dan sebagainya. Karbohidrat terkandung dalam makanan sebegini tetapi ia dapat membantu anda untuk sentiasa kenyang.

6. Sedikit lemak

Lemak yang bagus boleh didapati daripada minyak zaitun, buah avokado dan lemak ikan.

7. Protein
various protein sources
Kami rekomen anda dapatkan keperluan protein anda daripada telur dan daging yang tidak berlemak. Tidak dilupakan juga snek lazat untuk anda. Batang saderi bersalut kacang mentega (peanut butter), boleh dijadikan sebagai snek yang sihat dan memuaskan untuk anda cuba kerana ia mengandungi gabungan lemak yang bagus dan juga protein.

Keseluruhannya, anda tidak perlu ikut plan pemakanan yang membosankan. Sebaliknya, anda boleh menikmati makanan yang anda gemari tetapi perlulah mempunyai karbohidrat yang seimbang.

Tiada ulasan: