"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Orang Asli dipaksa makan kaca, Suhakam siasat laporan FMT

Bernama 
KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) menyiasat kesahihan laporan sebuah portal berita mengenai pendidikan anak Orang Asli yang dikatakan terabai.

Artikel tersebut disiarkan semalam oleh Free Malaysia Today yang mengaitkan berhubung dakwaan penderaan yang dilakukan seorang guru ke atas seorang murid Orang Asli yang dipaksa memakan kaca walaupun dia dikatakan tidak sengaja memecahkan tingkap kaca sekolahnya.

Suhakam berkata dakwaan itu disuarakan semasa sebuah bengkel anjuran Jaringan Orang Asal SeMalaysia (JOAS) di Pos Piah, Perak pada 28 Ogos yang turut dihadiri wakil Suhakam.

“Hasil siasatan itu akan dibawa kepada perhatian pihak berkaitan agar tindakan wajar dapat diambil ke atas sesiapa yang didapati bersalah,” kata Suhakam dalam satu kenyataan.

Tiada ulasan: