"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

2 beradik dijangkiti rabies maut kerana tiada RM40

FMT Reporters

PETALING JAYA: Dua beradik yang maut akibat penyakit anjing gila atau rabies di Serian, Sarawak mampu diselamatkan jika keluarganya mempunyai RM40 untuk membolehkan mereka menerima rawatan.
Menurut ibu saudara mangsa, Doria Agang, 50, keluarganya kekurangan RM40 untuk menyelamatkan Monica Mazlan, 6, dan adiknya yang berusia 4 tahun, Jackson.
“Sepupu saya ialah suri rumah dan suaminya pekerja rencam. Dengan 6 anak berusia 2 hingga 12 tahun, mereka kadangkala menghadapi kekangan kewangan.

“Dua kanak-kanak itu digigit (anjing) sekitar April,” katanya kepada Borneo Post di rumah mangsa di Kampung Paun Rimu Bakung, Serian, semalam.

Dua kanak-kanak itu tidak mendapat rawatan segera kerana keluarga mereka mempunyai masalah kewangan dan mereka hanya mula berkelakuan pelik selepas sambutan Gawai Dayak.

Doria berkata, 2 mangsa itu dihantar ke Klinik Kesihatan Balai Ringin untuk dirawat, tetapi keadaan mereka bertambah teruk pada 24 Jun lalu apabila Monica tiba-tiba sakit teruk dan dimasukkan ke Hospital Serian bersama adiknya.

“Monica yang biasanya agak pemalu dan pendiam, tiba-tiba menjadi sangat peka dan becok,” katanya sambil menambah kanak-kanak itu juga tiba-tiba fasih berbahasa Malaysia.

“Bagi Jackson pula, dia tidak sihat selepas perayaan Gawai Dayak dan sentiasa semput,” katanya.
Doria berkata, kedua-dua kanak-kanak itu dipindahkan ke Hospital Umum Sarawak apabila keadaan mereka semakin teruk.

Kedua-duanya yang disahkan dijangkiti rabies, kekal dalam keadaan kritikal di Unit Rawatan Rapi Hospital Umum Sarawak dan meninggal dunia semalam.

Tiada ulasan: