"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Husam: Kelantan lulus 1 juta hektar hutan kepada syarikat haram?

FMT Reporters
PETALING JAYA: Amanah hari ini mempersoalkan keputusan kerajaan negeri Kelantan meluluskan sejuta hektar hutan simpan kekal (HSK) kepada sebuah syarikat yang disenaraikan Bank Negara Malaysia (BNM) beroperasi secara haram.

Naib Presiden Amanah, Datuk Husam Musa berkata orang ramai mungkin menjadi mangsa penipuan berikutan langkah meluluskan konsesi 30 tahun kepada syarikat berkenaan untuk membangunkan kawasan itu digunakan bagi mengutip wang daripada orang ramai melalui penjualan token digital.

Katanya, syarikat itu berjanji akan membayar bonus setiap 6 bulan kepada pelabur yang menyimpan melebihi 6 bulan, di mana bonus itu akan dimasukkan secara automatik ke akaun mereka.

Laman web sekutu syarikat itu menyatakan mereka dibenarkan menjana pendapatan melalui kredit karbon untuk membiayai projek itu yang akan dilaksanakan dalam beberapa fasa dan orang ramai akan mendapat pulangan daripada pelaburan mereka serta dapat menyumbang kepada pengurangan kredit karbon.

Husam bagaimanapun hairan dengan dakwaan terdahulu mengatakan 12 hingga 24 bulan diperlukan untuk menyiapkan kajian dan audit stok karbon, tetapi dalam tempoh 3 bulan, tawaran awam dibuat dengan gambaran pulangan pelaburan ialah hasil daripada perniagaan karbon ke atas HSK Kelantan.

Sehubungan itu, beliau ingin tahu jika kerajaan Kelantan mempersetujui skim penipuan itu atau mereka turut menjadi mangsa syarikat itu.

Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri (UPKN) Kelantan pada 9 Januari lalu melaporkan kerajaan negeri itu menjadi peneraju dalam Dagangan Kredit Karbon yang pertama di Malaysia di bawah program jalinan kerjasama Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) untuk mengurangkan pengeluaran karbon daripada aktiviti pembalakan tidak terkawal di negeri membangun.

Kerajaan negeri memeterai memorandum perjanjian dengan syarikat tempatan untuk mengurangkan pengeluaran karbon daripada aktiviti pembalakan dan meningkatkan stok karbon serta pembangunan mapan melalui hutan simpan.

Tiada ulasan: